BlacKkKlansman | Inför Oscars 2019

 
Den 24 februari rullar mattan ut för Oscarsgalan 2019, och den bästa filmen 2018 ska koras. Innan dess ska jag kolla igenom alla nominerade filmer, för att hitta min favorit. Black Panther, BlacKkKlansman, Vice, A Star Is Born, Bohemian Rhapsody, The Favourite, Green Book, Roma. Åtta filmer att se, åtta filmer att recensera, en favorit att hitta. Nu kör vi.
 
 
 
Handling
 
"In the midst of the 1970s civil rights movement, Ron Stallworth becomes the first black detective on the Colorado Springs Police Department. He sets out to prove his worth by infiltrating the local chapter of the Ku Klux Klan and convinces his Jewish colleague to go undercover as a white supremacist."
 
Mina tankar
 
BlacKkKlansman är en väldigt speciell film, och samtidigt även en väldigt viktig film. Därför blev jag besviken över det fakum att den inte har någon riktig slagkraft. För den enda gången filmen påverkar mig, är i slutet när vi får ett montage om vad som händer i vår moderna värld. Annars tycker jag främst att BlacKkKlansman är en rolig film. Vilket inte är något jag är emot, utan vars problem är att den bara är rolig. Detta är självklart en bra film, men jag hade bara velat haft mer av den. Dock får vi ett par fantastiska framträdanden, främst av Adam Driver och John David Washington, trots att deras karaktärer tyvärr känns ganska underutvecklade. BlacKkKlansman hade potentialen att vara mycket bättre än den var, helt enkelt.