Vice | Inför Oscars 2019

 
Den 24 februari rullar mattan ut för Oscarsgalan 2019, och den bästa filmen 2018 ska koras. Innan dess ska jag kolla igenom alla nominerade filmer, för att hitta min favorit. Black Panther, BlacKkKlansman, Vice, A Star Is Born, Bohemian Rhapsody, The Favourite, Green Book, Roma. Åtta filmer att se, åtta filmer att recensera, en favorit att hitta. Nu kör vi.
 
 
 
Handling
 
"The story of Dick Cheney, an unassuming bureaucratic Washington insider, who quietly wielded immense power as Vice President to George W. Bush, reshaping the country and the globe in ways that we still feel today."
 
Mina tankar 
 
Innan jag såg Vice, visste jag egentligen inte vad jag skulle förvänta mig. Filmen har fått mediokra betyg och jag vet inte mycket om Dick Cheney och hans politiska karriär. Men jag måste säga att jag verkligen tyckte om filmen, främst på grund av sättet den berättades på och hur uppenbar den var med sitt budskap. Förstår att denna typ av redigering, denna typ av berättande inte är för alla, men det är precis så här jag vill att biografiska filmer ska vara. Christian Bale var även helt fantastisk i rollen som Dick, och det var nästan svårt att komma ihåg att det faktiskt var Bale där, och inte Dick. Det jag tyckte Vice gjorde så magiskt också, var att den kändes komplett trots sin väldigt röriga redigering. Vi fick se allt Dick Cheney gjorde, och vi fick se allt det resulterade i. Cirkeln blev sluten, vilket skapade en riktigt bra film.