Nyårstaggen 2018

 
Tidigare nyårstaggar: 2015, 2016
  
 
De filmer jag tänker se på bio 2019
 
Jag tycker att vi som vanligt ska dela upp detta lite i kategorier, med filmer jag vet att jag kommer att se på bio nästa år, och filmer jag kanske vill se på bio nästa år. De jag vet att jag kommer att se på bio är alla superhjältefilmer som släpps, alltså Captain Marvel, Avengers Endgame, Dark Phoenix, Spider-Man Far From Home, Shazam, New Mutants och Joker. Sedan är det nog ganska säkert att jag även kommer se How to Train Your Dragon 3, Mary Queen of Scots och den nya Star Wars på bio. De jag inte är så säker på, men vill se, är främst Alita, The Aftermath och Little Women.
 
En bokserie jag vill läsa igenom
 
Detta är faktiskt en väldigt enkel fråga denna gång, eftersom jag har tänkt att jag ska läsa Mortal Engines serien nu i januari-februari. Fick efter filmen ett väldigt sug på att göra just detta, och jag hoppas detta kommer att inträffa. Har haft en reading slump i ungefär ett halv år nu, men jag tror verkligen jag kan ta mig ur den. Andra bokserier som jag redan delvis påbörjat, men inte blivit klar med och nu vill läsa, är främst All Souls och kanske The Thousandth Floor. Är även intresserad att läsa igenom Shades of London, där jag läst den första boken. 
 
Nya serier jag tänker ge en chans 2019
 
Det är egentigen för många för att ta upp här, eftersom jag försöker se de flesta nya serierna. Därför tänker jag att vi kan ta upp de serier jag ser fram emot mest, istället. Vi kan först och främst nämna de broadcast-serier jag är mest taggad inför, vilket är Proven Innocent, The Enemy Within, Whiskey Cavalier, The InBetween och The Red Line. Övriga nya serier jag främst ser fram emot är alla period drama-serier som kommer att komma, till exempel Beecham House, men även lite annat smått och gott som den nya Pretty Little Liars spin-offen och Sex Education som släpps på fredag. Det finns egentligen för många för att ta upp, men det kommer ett helt eget inlägg kring detta snart.
 
Serier att kolla ikapp/igenom
 
Under denna kategori har jag faktiskt ett antal serier som ligger och väntar. Först och främst hittar vi två miniserier som släpptes denna jul som jag hunnit se, The Long Song och The ABC Murders. Dessa vill jag gärna ta mig igenom. Sedan har jag även två serier som jag helt missade förra året men bara måste se, nämligen Bodyguard och Killing Eve. Dessa är högst prioritet just nu. Sedan har jag även lite andra serier jag gärna skulle vilja se, till exempel Tidelands, Find Me in Paris, You och Downton Abbey. 
 
 
En serie jag gav upp på men tänker ge en ny chans
 
Jag har faktiskt orimligt mycket serier under "watch later" just nu. Legion, Shadowhunters, Cloak & Dagger, The Good Doctor, The Resident, 911, Lethal Weapon, Outlander, The Gifted, Manifest, The 100 med mera. Alla vill jag nog inte börja kolla på igen, men det finns ändå vissa det skulle vara kul att börja följa igen. Främst kanske 911 och Cloak & Dagger. Är även lite sugen på The Good Doctor. Kanske till och med får för mig att kolla ikapp The Flash, eller Legends of Tomorrow. Detta är en kategori som är omöjligt att förutspå.
 
En filmserie jag vill kolla igenom
 
Har precis kollat igenom Harry Potter (rankning kommer snart, lovar) och känner just nu att jag inte vill se någon mer filmserie. Finns det ens någon mer som jag inte sett överhuvudtaget? Tror inte det. Men om vi skulle ta upp någon filmserie, så har jag väl kanske lite tankar på att se om alla Sagan om Ringen och Hobbit. Det var relativt länge sedan jag såg dessa, och vi har precis skaffat ett quiz hemma som en gärna skulle vilja kunna besvara mer frågor på. Så mitt svar får nog bli alla filmatiseringar av Tolkiens verk. 
 
Filmer jag missade 2018 som jag vill se 2019
 
Först och främst tänker jag se alla filmer som blir Oscarsnominerade. Precis som förra året. Detta kommer antagligen bli Vice, The Favourite, BlackKklansman, Roma, Green Book och If Beale Street Could Talk. A Star is Born har jag redan sett. Sedan har jag lite andra filmer från 2018 som jag självklart skulle vilja se i framtiden. Bland annat Bumblebee, Bad Times at the El Royale, Wildlife, nya Grinchen, Solo, Searching och Game Night. Finns många fler, men tycker ändå att jag såg ganska många 2018 releaser under året.
 
Har ni något speciellt ni ska se 2019? Rester, nya releaser?
#1 - Anonym

Alla Disney re-makes som kommer i år är ett måste! :)