Min ultimata rankning av Harry Potter-filmerna

 
Jag har aldrig tyckt om Harry Potter. Men jag har heller aldrig kollat igenom alla filmerna på rad. Därför tänkte jag att jag kunde göra det nu, för att se om min åsikt förändrades något. Men efter att ha sett alla filmer igen, måste jag säga att jag fortfarande inte är världens största fan. Dock var det kul att se vilka filmer jag faktiskt tyckte om, och vilka jag inte tycker om. Här kommer alltså min rankning av alla Harry Potter-filmerna, från sämst till bäst.
 
 
Plats 8. Harry Potter and the Chamber of Secrets
 
Att jag inte var världens största fan av Harry Potter, det visste jag redan innan. Men jag trodde även utöver det att jag visste att jag ändå tyckte att Harry Potter-filmerna höll en väldigt hög kvalitet. Det gör inte Chamber of Secrets. Detta är en genuint medioker film, som egentligen inte alls är bra. Tycker att scenen när de krashar i trädet med bilen egentligen porträtterar den här filmen och dess kvalitet perfekt. Den är även alldeles för lång. Två timmar och fyrtio minuter?! Tycker dock om Kenneth Branagh som Lockhart.
 
 
Plats 7. Harry Potter and the Philosopher's Stone
 
Självklart är den första Harry Potter filmen speciell på sitt sätt. Att det ändå är den första. Men förutom det kan väl ingen egentligen säga att det är en av de bästa, eller hur? Hela filmen känns väldigt utdragen och det händer egentligen inte så jätte mycket. Det är en ganska ointressant första film. Men den är fortfarande inte dålig, till skillnad från Chamber of Secrets. Det är en bra start, men den är inte lika bra som majoriteten av resten av filmerna. Helt enkelt. 
 
 
Plats 6. Harry Potter and the Goblet of Fire
 
När jag tänkte på Goblet of Fire innan jag såg den igen, trodde jag att det här var den absolut sämsta filmen av alla. Jag vet inte varför, men jag får bara en dålig smak i munnen när jag tänker på spelen, de stereotypiska gästskolorna och Robert Pattinson som dyker upp från ingenstans. Dessa punkter står jag fortfarande fast vid, men jag tycker ändå att det finns ett par rikitga bra scener i Goblet of Fire. Till exempel den första scenen vid turneringen, och den sista scenen med Voldemort.
 
 
Plats 5. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
 
Det här är en film som hade kunnat vara hur bra som helst, men som jag känner förstör lite för sig själv. Mitt främsta problem med just Deathly Hallows Part 2 är att det händer alldeles för mycket. Alldeles för mycket sparades till den sista filmen, vilket gjorde att det hela tappade lite mening. Till exempel när Remus dog. Det kändes lite som att det helt glömdes bort i all röra. Och hur konstigt är det inte när Harry kommer till det där vita rummet? Eller att de var tvungna att ha med den där sista scenen, när de är "gamla"? Gråter dock varje gång Snape säger "always", delvis på grund av Alan Rickman.
 
 
Plats 4. Harry Potter and the Order of the Phoenix
 
Det här var filmen som jag trodde var min favorit innan jag kollade om filmerna. Egentligen kunde jag inte komma ihåg något som hände i den, utan jag tyckte bara att titeln klingade bra i mitt huvud. Nu efter att ha uppfriskat mitt minne kan jag säga att det inte är min favorit, men det är absolut en av de bästa. Självklart är Umbridge orimligt irriterande, men jag tyckte om att det faktiskt började hända saker i den här filmen. Vi fick se Voldemort på riktigt, och allt började bli allvarligt.
 
 
Plats 3. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1
 
Detta verkar vara ett återkommande tema med Harry Potter, men det händer inte så jätte mycket i den här filmen. Trots detta, så tycker jag att det här är en av de absolut bästa filmerna i serien. Främst eftersom att den känns väldigt kompakt, och för att jag älskar tonen den håller. Det är även den enda filmen som verkligen fått mig att inte vilja kolla bort från skärmen. Tyckte om att vi fick veta lite mer mytologi till världen med, med the Deathly Hallows.
 
 
Plats 2. Harry Potter and the Half-Blood Prince
 
Innan jag började med detta maraton, var jag en uttalad Half-Blood Prince hatare. Tyckte att filmen var så utomordentligt onödig, och att det inte hände något överhuvudtaget. Tycker fortfarande delvis det, men jag placerar ändå filmen på en andra plats. Varför? För att den innehåller filmseriens allra bästa scen. När Harry skriker "he trusted you" till Snape efter att han har dödat Dumbledore. Det är så mäktigt så det finns inte. Snape är filmseriens bästa karaktär, och mest komplexa karaktär (trots att jag håller med att hans förhållande med Lily berättas på ett problematiskt sätt). 
 
 
Plats 1. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
 
Vem har egentligen inte Prisoner of Azkaban som sin favorit bland alla Harry Potter-filmer? Den har egentligen allt som en Harry Potter film behöver. En spännande handling, en komisk men mörk ton och Remus Lupin. Och även fast jag kanske inte tycker att Sirius Black är världens mest intressanta karaktär, så tycker jag ändå familjedramat med honom och Harry också bidrar till filmen. Jag tycker även om dementorerna och hur de påverkar Harry. Prisoner of Azkaban är bara allmänt än riktigt bra film.
#1 - Elin

Kan inget annat än att hålla med dig om allt du säger om HP. Jag blir inspirerad att själv kolla på filmerna igen för nu var det några år sedan och jag tror mina åsikter har förändras!

#2 - Elvira

För att jag är superjobbig och inte kan låta bli: har du läst böckerna? För de är ju *såklart* typ tusen gånger bättre än filmerna, som jag nog kan gå med på är rätt kassa ibland - sen kanske böckerna är charmigare om en är yngre (speciellt de första) men de är fortfarande mina bästa böcker någonsin trots att jag är 19 om några dagar :)

Svar: har läst hälften av böckerna och håller självklart med om att böckerna är bättre. så är det i princip alltid
Emelie Karlsson

#3 - دانلود فیلم ایرانی

We are a group of volunteers and opening a new scheme
in our community. Your site provided us with valuable info to work on. You have
done a formidable job and our entire community will be grateful to you.