#10yearchallenge - mina favoriter från 2009

 
2019, och det är dags för årets första temainlägg. Vad som är speciellt detta år dock, är att vi bara kommer att lägga ut ett inlägg i månaden. Istället för ett inlägg i veckan. Först ut så tänkte vi göra vår egen tolkning av 10 Year Challange, som har synts till lite överallt på internetet. Jag tänkte att jag skulle ta upp ett par favoriter som släpptes just 2009, för tio år sedan. Detta är ett samarbete mellan mig, KarinSaraElsa och Felicia
 
 
Star Trek
 
De flesta vet antagligen att jag verkligen tycker om Star Trek, men alla vet nog inte varför eller när. Detta är svaret på den frågan, för det var den nya filmserien med Chris Pine som fick mig att älska Star Trek så mycket som jag gör idag. Jag tycker även speciellt att den första filmen, är den bästa. Bättre än Into Darkness, bättre än Beyond. Denna film resulterade även i att jag började kolla på Star Trek Discovery, vilket nu är en av mina absoluta favoritserier. 
 
The Hangover
 
Jag älskade Hangover när den filmen släpptes, det är ingenting jag överhuvudtaget kan förneka. Det var en av mina absoluta favoritfilmer, under tiden Bradley Cooper var min absoluta favoritskådespelare. I dagsläget kan jag inte direkt säga att det fortfarande är en stor favorit, men dessa filmer kommer alltid ha en speciellt plats i mitt hjärta. Avtackade trilogin på bio när jag såg Hangover III, som jag till skillnad från resten av världen faktiskt tyckte om. Har även en nyfunnen kärlek gentemot Ed Helms, som får mig att bli nostalgisk kring tiden då jag älskade Hangover.
 
 
The Proposal
 
The Proposal är en av de få komedifilmer som jag alltid älskat, och som inte har tappat någonting överhuvudtaget i mina ögon. Varje gång jag ser filmen, älskar jag den. Det finns ingenting som blir sämre med tiden. Jag såg den här filmen första gången på ett flygplan till Dominikanska Republiken 2010, och har sett den ett flertal gånger sedan dess. The Proposal är enligt mig en av de bästa komedifilmerna som någonsin gjorts.
 
A Single Man
 
Det kan inte finnas en lista över filmer från 2019 för mig, som inte innehåller A Single Man. För aldrig har väl en film påverkat mig så mycket som den här gjorde. För det här är bland det jobbigaste jag någonsin kollat på, bland det sorgligaste jag någonsin kollat på. Jag tror även att det är en av de första LGBTQ+ filmerna jag såg, som inte kändes problematisk. Tror jag från en början bara kollade på filmen på grund av Colin Firth och Matthew Goode, men jag fick ut så mycket mer av den än vad jag trodde. Detta kommer alltid vara en favoritfilm hos mig.
#1 - film&serier bloggen

The proposal är en film jag alltid har gillat och kommer fortsätta att göra. Sedan är jag ju ett stort fan av Sandra Bullock också!