Derry Girls: säsong 1

 
"It's 1994 - a time when nobody can seem to agree on anything, except how much they all enjoy using an acronym (The IRA, The UDA, The RUC). Armed police in armoured Land Rovers, British Army check points and "peace" walls are all an everyday reality for 16-year old Erin and her friends. Derry Girls is the personal exploits of a 16-year-old girl and her family and friends during the Troubles in the early 1990s."
 
Det bästa och det sämsta med säsongen
 
Derry Girls är en serie som hittar små glimtar av glädje i en värld av misär, och det är verkligen någonting jag kan uppskatta. Vi har en bakgrund med ett Derry i fasa, men ändå får vi följa dessa tjejers (och James) personliga liv. Deras personliga lycka, deras personliga sorg. Och detta är vad jag tycker är så bra med Derry Girls, för detta gör att de sårbara ögonblicken med The Troubles blir mycket tyngre, som vi fick se i säsongsfinalen. En till aspekt som jag älskar med Derry Girls är att den är hysteriskt rolig. Karaktärerna är fantastiska, och deras beslut är väldigt ofta diskutabla. Eftersom jag tycker Derry Girls första säsong var en fullpott, har jag därför inte mycket att klaga på. Om något så tycker jag vi hade lite för lite tid på oss att lära känna alla karaktärer, eftersom den första säsongen bara består av sex avsnitt.
 
Säsongens bästa och sämsta karaktärer
 
När det kommer till Derry Girls, beror nog favoritkaraktärer främst på vem en mest relaterar till. Eftersom alla karaktärer är precis lika bra utvecklade. Min favorit måste därför vara James eller Erin, eftersom att deras personligheter och agerande klickar bäst hos mig. Hade gärna även velat se dessa två tillsammans, men det får vi nog vänta på i så fall. En till favorit är Gerry, och därför tyckte jag även om säsongens sista ögonblick extra mycket när vi fick se ett sårbart ögonblick mellan honom och hans frus pappa. Om vi ska ta oss till säsongens sämsta karaktärer, så tycker jag egentligen inte att det finns några. Utan det handlar mer om karaktärer jag vill se mer av, vilket i detta fall främst är Michelle (tycker hon glömdes bort lite till slutet), Clare (hon är gay! hur kommer det fungera i detta samhälle?) och Orla (varför är hon som hon är?). Skulle även vara roligt att träffa fler karaktärer i framtiden.
 
 
 
#1 - Seriereflektioner

Tack för tips! Den här måste jag se. Älskar brittiska serier så kan tänka mig att den här bör gå hem! Men en fråga återkommer ständigt: VARFÖR har alla brittiska serier säsonger som bara består av 6 avsnitt?!

Svar: SÅ IRRITERANDE! Kollar just nu på Bad Education och när jag hörde att det fanns 3 säsonger tänkte jag att jag hade mycket att se, men nej det är 6 avsnitt per säsong.
Emelie Karlsson