Topp 9 låtar från animerade filmer

 
Ni kommer antagligen ha ett par frågor efter att ni har läst min lista. Har jag någonting emot populära filmer? Sjunger Ralph Fiennes? Varför har jag valt låtar från enbart fem filmer? Uppskattar jag inte Disneys äldre filmer? Alla är förståeliga funderingar, som jag förhoppningsvis kommer att kunna besvara i detta inlägg. Detta inlägg är inspirerat av Karins. Jag hoppas ni tycker om den här typen av inlägg, för i så fall skulle jag även kunna göra ett med mina favoriter från live-action musikaler. 
 
 
9 JOURNEY TO THE PAST | Anastasia
 
Jag skulle aldrig kunna göra en liknande lista utan en (eller två) låtar från Anastasia. Det fungerar helt enkelt inte så. På en nioende plats hittar vi alltså Journey to the Past från Anastasia. Tycker att den fungerar bäst när en även har scenen framför sig, eftersom det visuella gör väldigt mycket i just detta fall. Journey to the Past är en exceptionell start på en film, och överlag en exceptionell låt. 
 
 
8 ONCE UPON A DECEMBER | Anastasia
 
Hade väldigt svårt att besluta om jag tycker att Journey to the Past eller Once Upon a December är den bättre låten, men valde till slut Once Upon a December (uppenbarligen). Detta främst på grund av det visuella, igen. För delen av låten när det döda Romanov-släktet kommer nerdansandes är bland det mäktigaste som någonsin skapats i en animerad film. I en film överlag. Att de vågade! Och sättet de gjorde det på! Herregud. 
 
 
7 THE PLAGUES | The Prince of Egypt
 
Förlåt att jag svär, men The Plagues är en så jäkla mäktig låt. En så jäkla obehaglig låt. Så mycket onödigt våld att jag ryser - och en så läskig text. ("Until you break, until you yield // I send the swarm, I send the horde // Thus saith the Lord"). Denna otroliga grymhet är enligt mig vad som gör den här låten så bra som den faktiskt är (och Ralph Fiennes självklart. Mums.). Läskig, mäktig, grym, modig. The Plagues. 
 
 
6 JUST AROUND THE RIVERBEND | Pocahontas
 
Nu kanske ni undrar varför jag har valt att ha med Just Around the Riverbend istället för Colors of the Wind, det kan jag själv knappt besvara. Båda är mästerverk. Men jag tycker nog att Just Around the Riverbend är musikaliskt bättre. Älskar speciellt hur Judy Kuhn sjunger refrängen, hur hon ändrar sin tonart. Älskar även att denna låt verkligen står ut i mängden. Det finns ingen chans att jag skulle kunna blanda ihop den här låten med någon annan, och det är därför den platsar på den här listan. Just Around the Riverbend är unik. 
 
 
5 REFLECTION | Mulan 
 
Hur fin är inte den här låten? Hur fin är inte låttexten? Tycker om att låten agerar lite som Mulans kamp efter självinsikt, efter acceptans. Hon vill kunna vara sig själv, men vet att folk antagligen inte kommer att acceptera henne som hon är. Alltså är Reflection en låt som alltid är aktuell, som människor alltid kan relatera till. Tycker det är ett vackert och sorgligt faktum, från en vacker och sorglig låt. 
 
 
4 DELIVER US | The Prince of Egypt
 
Precis som The Plagues, så är Deliver Us en väldigt mäktig låt. Älskar speciellt delarna de har valt att sjunga på hebreiska, för hur vackert är inte det? Denna har ungefär samma känsla som Look Down från Les Misérables också, eftersom båda då handlar om slaveri. Deliver Us är dock betydligt mycket värre, och jag tycker igen det är denna brutalitet som gör låten så bra som den är. Älskar känslor i låtar, och det är precis vad denna bidrar med. 
 
 
3 I'LL MAKE A MAN OUT OF YOU | Mulan
 
Det här är väl egentligen den enda låten jag har valt som antagligen existerar på alla liknande listor. Låten är i princip defintionen av machokultur, men är samtidigt så orimligt feministiskt empowering. En konstig kombination, som på något sätt fungerar exceptionellt bra. Finns ingen låt som gör en så glad som denna. Shang och Mulan är det bästa disneyparet, och jag kommer föralltid vara sur över att vi inte kommer få se dem i dess live-action version. 
 
 
2 IF I NEVER KNEW YOU | Pocahontas
 
Nu tror ni att jag skämtar, men det här är alltså en låt från Pocahontas som togs från filmen för att den var för tråkig, och den hamnar på en andra plats i min lista. Hur tänkte Disney? Hur hittade jag låten? If I Never Knew You är den vackraste låt som Disney - delvis - har släppt. Om ni inte har hört den ännu, lyssna och njut! Grinar varje gång "so dry your eyes" kommer. Detta är verkligen definitionen av ett hidden gem. 
 
 
1 HELLFIRE | The Hunchback of Notre Dame
 
Den absolut sexigaste låten som har kommit från en animerad barnfilm, och även den absolut mörkaste. Får rysningar varje gång jag lyssnar på Hellfire om jag ska vara ärlig (av flera anledningar), speciellt när den spelas i kontrast gentemot Heaven's Light. ("I feel her, I see her // the sun caught in her raven hair, is blazing in me out of control.") En orimligt underskattad låt från en lika orimligt underskattad film, och en solklar etta på min lista. 
#1 - Lena

Anastasia är ju helt omöjligt att välja sånger ifrån finns ju alldeles för många fantastiska, men Once Upon A December ger mig rysningar varje gång jag hör den!
Håller med om Pocahontas gillar den låten mer än Colors of the Wind och Ringaren från Notre Dam ska vi inte ens börja tala om, gåshud deluxe genom hela filmen!

Svar: Ja, Hunchback är verkligen så underskattad! Musiken är fantastisk, berättelsen med.
Emelie Karlsson

#2 - Karin

Jag ÄLSKAR varenda låt från Anastasia och Prince of Egypt. De är så underbara!