Period draman jag har sett på senaste tiden #1

 
Murder on the Orient Express (2017)
 
När Murder on the Orient Express först skulle ha premiär så var jag orimligt exalterad. Jag älskade att vi skulle få ett nytt, stort Agatha Christie-universum. Men sedan kom recensionerna, och detta intresse försvann helt och hållet. Det verkade som att det hade gått väldigt, väldigt fel - vilket jag kan bekräfta efter att ha sett filmen. Murder of the Orient Express är en orimligt underutvecklad film. Ett hopkok av trams. En skam till filmatisering av ett så fantastiskt verk. Oinspirerat är ordet som får beskriva denna film, som hade kunnat bli så himla mycket mer. "Michelle Pfeiffer putting a team together to murder Johnny Depp is the Justice League we all deserve" dock. ½
  
A United Kingdom (2016)
 
Älskar den här typen av filmer. Två människor som separeras på grund av olika anledningar, men verkligen jobbar för att komma tillbaka till varandra. Vad som jag specifikt tyckte var bra med A United Kingdom var att den var mer lättsam med denna aspekt, trots det viktiga ämnet filmen faktiskt behandlade. Det var en skön film att kolla på. Upplyftande, mäktig, tillfredsställande, inte för utdragen. Tillsammans med detta fick vi även bra prestationer från både Rosamund Pike och David Oyelowo, samt väldigt vackra landskap att glo på. Detta var en vinnare. ½
 
Final Portrait (2017)
 
Ni vet när en har kollat klart på en film, och funderar kring varför en ens valde att se på den från en första början? Denna tankegång hade jag med Final Portrait. Antar att det var Armie Hammer som lockade mig i detta fall, men det var verkligen inte en värdig anledning. För detta var bland det gråaste jag har kollat på. Manuset var tråkigt, handlingen var tråkig, landskapet var tråkigt. Det fanns inga ljuspunkter med den här filmen. Det tråkiga är också att den har potential! Potential att bli en riktigt, riktigt bra film. ½
 
 
Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) ♻️
 
Det är helt orimligt att jag har höga förhoppningar på den uppkommande uppföljaren till Fantastic Beasts, men det har jag. Varför detta är konstigt är för att jag ogillar den första, starkt. Första gången gav jag den två och en halv av fem stjärnor, och denna gång tror jag att den var ännu sämre. Tycker precis som förra gången att den är väldigt blek, väldigt tråkig. Det finns en avsaknad av magi, vilket är ett ganska stor problem i den här filmen. Världen känns även otroligt underutvecklat, vilket är tråkigt då det är där den främsta potentialen ligger. Har även inte blivit kär i någon av karaktärerna ännu, vilket också är en besvikelse. Men ack! Jag tror fortfarande den andra kommer bli väldigt bra. 
 
The Seagull (2018)
 
The Seagull hamnar på listan över "filmer med dåliga betyg jag enbart sett på grund av Saoirse Ronans medverkan". Trots detta, måste jag faktiskt säga att jag blev positivt överraskad av The Seagull. Jag kan fortfarande hålla med majoriteten att det känns mer som en tv-film, men jag tycker samtidigt att det är en genuint okej film. Corey Stoll och Annette Bening är helt fantastiska i sina roller. Sedan tycker jag även om hur filmen verkligen fokuserar sig kring mänskliga beteenden. Speciellt i relationer (Irina/Konstantin, Konstantin/Nina, Nina/Boris, Boris/Irina till exempel). 
 
Lady Macbeth (2016)
 
På tal om filmer som överraskade mig, så hittar vi även Lady Macbeth i den kategorin. Är inte jätte familjär med berättelsen om Macbeth (trots att jag har läst Shakespeares verk), och visste inte vad jag skulle förvänta mig i en filmatisering som visar Lady Macbeths sida. Men jag tyckte verkligen om det. Hade tänkt att jag bara skulle ha filmen i bakgrunden samtidigt som jag gjorde annat, men det slutade i att jag inte kunde slita mig från skärmen. Främst på grund av otroliga Florence Pugh, men även det faktum att det var en intressant diskussion om hur långt människor kan gå för kärlek. 
#1 - Lena

Jag hade väldigt svårt med Lady MacBeth faktiskt och det hela handlar egentligen bara om den sista scenen när hon skyller ifrån sig och låtsas att hon är helt oskyldig. Då blev jag galen och att alla faktiskt bara köpte det!

Svar: Hahaha jag tyckte det var svincoolt! Men förstår att du hade svårt för den. Alla jag är kompis med på Letterboxd gav den dåligt betyg!
Emelie Karlsson