Comics - vad jag läste i september och vad som släpps i oktober

 
I september läste jag faktiskt två böcker, två böcker över femhundra sidor var (kommer ingen riktig wrap-up, det var Two Dark Reigns och A Discovery of Witches). Det låter kanske inte som mycket nu, men jag har haft en enorm reading slump. Detta bidrog dock till att jag glömde bort serietidningar lite. i september Läste inga alls när jag var utomlands, och bara ett fåtal när jag var hemma. Försöker fortfarande långsamt ta mig igenom alla moderna X-Men tidningar, och läser förutom det mest nya releaser. 
 
Vad jag läste i september
 
New X-Men, Volume 3: New Worlds av Grant Morrison 
Infinity Wars Prime #1 av Gerry Duggan ★★★★
Infinity Wars #1 av Gerry Duggan ★★★★
Infinity Wars #2 av Gerry Duggan ★★★★★
Asgardians of the Galaxy #1 av Cullen Bunn ★★★★
West Coast Avengers #2 av Kelly Thompson ★★★★
Fantastic Four #2 av Dan Slott ★★★★
Mr. and Mrs. X #3 av Kelly Thompson ★★★★
Witches av Brian Patrick Walsh ★★
Legion of Monsters: Satana av Jonathan Hickman ★
 
Denna månad är det nog ganska uppenbart vad som var sämst och vad som var bäst, om en kollar på betygen jag har gett allihopa. Det sämsta jag läste var som ni ser Legion of Monsters: Satana, som jag bara gav en stjärna. Läste denna enbart på grund av att jag ville lära känna Satana, men denna berättelse var helt värdelös. Det finns inget annat ord att beskriva den med. Utifrån betygen kan vi även se att Infinity Wars #2 var min favorit denna månad, trots att jag även älskar Mr. and Mrs. X, Fantastic Four, West Coast Avengers och Asgardians of the Galaxy. 
 
 
Vad som släpps i oktober
 
Spider-Geddon #1 och #2 av Dan Slott
Spider-Force #1 av Christopher Priest
Spider-Girls #1 av Jody Houser
Shuri #1 av Nnedi Okorafor
Infinity Wars #4 av Gerry Duggan
The Unstoppable Wasp #1 av Jeremy Whitley
West Coast Avengers #3 av Kelly Thompson
Fantastic Four #3 av Dan Slott
Asgardians of the Galaxy #2 av Cullen Bunn
Mr. and Mrs. X #4 av Kelly Thompson
Extermination #4 av Ed Brisson
X-Men Red #9 av Tom Taylor
 
Det är alltså självklart mer som släpps än de jag nämner här ovanför, men de är de jag har tagit om som jag själv har planerat att läsa. Denna månad släpps väldigt mycket nytt. Först och främst börjar två nya stora events, Spider-Geddon (där Spider-Girls, Spider-Force med mera är tie-ins) och What if. Jag har inte bestämt mig om jag ska läsa What if, men jag ska i alla fall ta mig an Spider-Geddon (måste dock läsa Spider-Verse först). Sedan börjar även den nya serien Shuri som jag tänkte ge en chans. Sedan säpps även massor av fortsättningar på serietidningar jag redan läser, t.ex. X-Men Red. Men det jag är med taggad över i oktober är att mitt älskade The Unstoppable Wasp är tillbaka. Wow.
#1 - Elsa

Älskar att du läser så mycket comics! Känner ingen annan som gör det. Vill prova på det också men eftersom jag har svårt för att hålla koncentrationen när jag läser vanliga böcker så tänker jag att det antagligen blir samma sak med comics.

Svar: <3! Tycker det svåraste med comics är att faktiskt först och främst börja. Världen är så enorm, och det finns så många prequels, och sequels, och olika dimensioner så att det är omöjligt att graspa allt.
Du kan ju alltid testa att börja med någon tidning dock, och se om det är något för dig! Mitt tips i så fall skulle vara att du började med en specifik grupp (t.ex. Runaways, Champions, Young Avengers) eller ett event (t.ex. House of M, Annihilation, Secret Wars) och sedan grena ut därifrån. Då tycker jag det är lättare att hitta vad/vilka just en själv tycker om.
Emelie Karlsson