Filmer jag har sett på den senaste tiden #6

 
Crazy Rich Asians (2018)
 
Jag trodde att jag visste vad Crazy Rich Asians handlade om. Jag trodde jag visste ungefär hur Crazy Rich Asians skulle utspela sig. Men efter att ha sett filmen måste jag säga att jag hade fel. För detta är en helt vanlig romantisk komedi, fast med en mer inkluderande skådespelarskara. Detta faktum gjorde mig till en början lite besviken, eftersom jag mer hade förväntat mig något revolutionerande. Men ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att det är exceptionellt. Filmen normaliserar inklusivitet genom att göra en helt vanlig, men riktigt bra, romantisk komedi. Vad mer kan jag begära? 
 
The Spy Who Dumped Me (2018)
 
The Spy Who Dumped Me är en till film som hamnar i kategorin av filmer som har överraskat mig, på ett positivt sätt. Självklart är detta en väldigt klyschig spion-film, men jag kan faktiskt säga att jag genuint tyckte om den. Karaktärerna var riktigt bra allihopa, och komedin var faktiskt till och med hysteriskt rolig under vissa stunder. Min absoluta favoritaspekt med filmen dock, var att jag aldrig riktigt var säker på vad som skulle hände. Vem som talade sanning, vem som ljög. Och detta är oftast vad som gör spionfilmer bra på riktigt. ½
 
The Holiday Calendar (2018)
 
Den senaste veckan har jag också hunnit med att se en av de sämsta julfilmerna som någonsin har gjorts, The Holiday Calendar. Det var faktiskt genuint plågsamt att ta sig igenom filmen - är Netflix' julfilmer alltid så här dåliga? Det fanns ingen riktig struktur på filmen, samtidigt som den tog alla enkla utvägar. Till exempel att göra den "nya killen" till ett arsle. Jag tyckte också att själva handlingen med den magiska julkalendern användes på helt fel sätt, och överlag faktiskt kunde utforskats mer. Det fanns ingenting intressant med filmen, och allt kunde gjorts bättre. The Holiday Calendar var en katastrof. 
 
 
Table 19 (2017)
 
Det här var faktiskt en film som överraskade mig. Först när jag såg trailern, trodde jag att filmen skulle kunna bli jätte bra. Hade den på min watchlist, och såg faktiskt fram emot den. Men sedan släpptes den, och recensionerna var väldigt negativa. Därför blev det så att jag aldrig såg filmen. Tills nu. Och jag måste nu i efterhand säga att jag skulle ha litat på min intuition från en första början, för jag tyckte att Table 19 var en jätte bra film. Den var tillräckligt rolig, men mest av allt en väldigt fin berättelse. Rolig, fin - och sorglig. Såg denna med min familj och alla tyckte om den
 
The Dark Tower (2017)
 
Vem tyckte att det var en bra idé att göra en filmatisering av Stephen Kings Dark Tower som bara var knappa 90 minuter? Det känns i sig helt orimligt, och filmen skadades verkligen av detta beslut. Världen i den här filmen behöver mer kött på benen för att verkligen kunna uppfattas, och med denna knappa tid kändes det mest bara som ett skal. Läste även en bra recension tidigare som nämnde att denna film hade gjort det omöjliga att få Idris Elba och Matthew McConaughey att vara icke-karismatiska. Detta var platt, helt enkelt. ½
 
Baby Driver (2017)
 
Sedan såg jag även äntligen den hyllade filmen Baby Driver, med Ansel Elgort, och jag måste säga att jag blev ganska positivt överraskad. Speciellt sett till hur underhållen jag blev av filmen. Log redan under filmens första sekvens, och denna känsla fortsatte genom hela filmen. Tyckte om karaktärerna, och tyckte om vad den utgick från. Att Elgorts karaktär enbart gjorde det för att bli kvitt. Det enda negativa jag har att säga om Baby Driver var att jag någonstans i mitten tappade tråden. Hade helt plötsligt inte riktigt en fullständig uppfattning om vad som faktiskt hände. Vet inte om detta var filmens eller mitt fel, dock. 
#1 - Lena

Ser ut som en härlig blandning filmer. The Spy Who Dumped me är det den Sam Heughan är med i?

Svar: Ja det är det!
Emelie Karlsson