En filmresa genom Europa | Italien

 
 
Nu är det dags för mig att starta en ny serie av inlägg - en filmresa genom Europa. Detta startar jag just idag eftersom att veckans tema faktiskt är just Europa (även fast jag är en dag sen). I denna serie kommer jag att ta er på en filmresa genom Europa, där jag tar ett land i taget och går igenom olika filmer som just utspelar sig i det landet. I olika städer och på olika platser. En rundtur av filmer, helt enkelt. Idag börjar vi med Italien, mitt älsklingsland. Detta inlägg är ett samarbete mellan mig, FeliciaKarinElsa och Sara
 
 
 
 
LOMBARDIET, VERONA OCH VENEDIG
 
Vi börjar längst upp i Italien, med Lombardiet (Milan), Verona och Venedig som hållplatser. Detta är främst Shakespeare-land, där många av hans verk utspelar sig. Bland annat The Merchant of Venice (som har fått filmatiseringar bl.a. 1980 och 2004) och Romeo & Juliet (som har fått filmatiseringar bl.a. 1978 och 2013). Men jag tänker inte tipsa om dessa tre filmer att porträttera denna del av Italien - mina val är istället mer moderna filmer. 
 
 
 
 
Letters to Juliet. Detta är en film jag verkligen tycker om. Den utspelar sig i Verona (från en början) och handlar om en tjej som börjar hjälpa till att svara på alla brev som skrev till Juliet på hennes vägg, men hittar sedan ett brev hon vill hjälpa till att hitta människan det handlar om. Det blir sedan till lite av en rundtur av Italien, men den börjar ändå i Verona. En stad jag själv har varit i, och älskar. 
Call Me By Your Name. Som många kanske vet är detta en av mina absoluta favoritfilmer. Har aldrig känt sådana känslor som jag kände när jag kollade på den - och jag tycker verkligen Italien som inspelningsplats hjälper till med detta. Filmen utspelar sig i Crema, som ligger i Lombardiet. Men dem åker även till Sirmione och Gardasjön, där jag också har varit. Tycker filmen visar upp regionen på ett fantastiskt romantiskt sätt, samtidigt som filmen själv även är fantastisk och romantisk. 
 
The Tourist. Det är ett par filmer på den här listan som jag faktiskt inte har sett ännu, detta är en av dem. Nu när jag vet att den utspelar sig i Italien kommer det dock antagligen att ändra sig ganska snart. Denna film utspelar sig främst i Venedig, The City of Bridges, och har Angelina Jolie och Johnny Depp i huvudrollerna. Utifrån de trailers jag sett verkar det i alla fall som att vi får se väldigt mycket av fina Venedig.  
 
 
 
 
TOSCANA
 
Vårt nästa stopp blir främst på landsbygden, Toscana, men även med ett stopp i regionens huvudort - Florens. Detta är ett väldigt populärt ställe att spela in filmer, och det finns en hel drös som har antingen Florens eller Toscana nedskrivet som inspelningsplats. Mina val av filmer har ett par år på ryggen, och visar upp naturen av denna region på ett fantastiskt sätt. 
 
 
 
 
The English Patient. The English Patient utspelar sig bara delvis i Italien. Men vi får ändå se ett par fantastiska scener med det toscanska landskapet, som i detta fall är precis utanför Pienza. Filmen utspelar sig runt slutet av det andra världskriget, och huvudrollerna spelas av Ralph Fiennes och Juliette Binoche. Denna film är ett stort tips!
 
Under the Tuscan Sun. Nu har vi hamnat vid en till stor favorit av mina, Under the Tuscan Sun. Denna ger verkligen en inblick i Toscana, där vi får följa en tjej som köper ett hus och börjar renovera detta. Om ni frågar mig finns det ingen bättre film om ni vill få en inblick i Toscana, eller en riktigt bra film överlag. 
 
A Room with a View. Detta är en film jag faktiskt inte sett ännu, men som är med i min "kvinnliga klassiker" utmaning. Vilket betyder att jag kommer se den väldigt snart, vilket är tur - då jag älskade boken av en av mina favoritförfattare, E.M. Forster. A Room with a View utspelar sig i Florens, och handlar om den fantastiska kvinnan Lucy Honeychurch. Boken är ett enormt tips (filmen antagligen med)!
 
 
 
 
ROM
 
Nu har vi tagit oss till Italiens huvudstad, The Eternal City, vilket råkar vara min absoluta favoritstad här i världen. Ska dit igen om någon månad. Detta är även en stad som gör sig väldigt bra på film, och det finns filmer av alla dess slag som har spelats in i just Rom. Därför har jag valt att tipsa om tre filmer som är väldigt olika varandra, för att ge er en bild av denna otroliga stad. 
 
 
 
 
Angels & Demons. Först och främst måste vi självklart tipsa om en Dan Brown-baserad film, nämligen den andra - Angels & Demons, som främst utspelar sig i Vatikanstaten. Tycker alltid att mysterium-filmer brukar visa mycket intressanta delar av de städer dem är i, och denna är inget undantag. Ett till plus är även att Tom Hanks är huvudrollen. Vem tackar nej till det?
 
Roman Holiday. Roman Holiday är en klassiker med fantastiska Audrey Hepburn, där vi får se otroligt mycket av Rom. Det är just precis det som även är så bra med filmen, att vi får se så mycket som vi gör. För huvudkaraktärerna besöker verkligen en hel drös med sevärdheter, vilket antagligen skulle göra så att Roman Holiday skulle kunna agera en perfekt reseguide. 
 
Eat, Pray, Love. För mig finns det inte många filmer som porträtterar Rom så fint som Eat, Pray, Love gör. Älskar att vi får följa en kvinna som verkligen vill tillhöra denna otroliga stad, som lär sig språket och lär känna befolkningen. Tyvärr utspelar sig inte hela filmen i Rom, men det vi får se är verkligen fantastiskt. Detta kommer alltid vara ett stort tips från mig om ni vill se en film som utspelar sig i Rom. 
 
 
 
 
NEAPEL OCH AMALFIKUSTEN
 
Efter storstadslivet i Rom är det dags att ta det lite lugnare, med bad och strand. För nu har vi tagit oss till Neapel och Amalfikusten, med sina vackra stränder och fantastiska färgglada hus. Sorrento och Positano brukar ofta agera dagsturer i filmer (bland annat i Under the Tuscan Sun), men jag tänker tipsa om tre filmer som nästintill bara utspelar sig på dessa platser, istället för bara delvis. 
 
 
 
 
Only You. I Only You med Robert Downey Jr och Marisa Tomei får vi se en hel del av Italien, men det är ändå Amalfi som främst står ut. Detta är en klassisk kärleksfilm - och kommer antagligen få er att falla för Italien, karkatärerna och filmen i sig. Ett stort tips om ni bl.a. gillar Sleepless In Seattle. 
 
It Started in Naples. Detta är en lite äldre film som utspelar sig i Neapel, vilket självklart titeln visar på. Detta är en av de filmer jag faktiskt inte har sett på den här listan, men jag kan anta att vi ändå får se väldigt mycket av Neapel i denna film. På de bilder jag har sett så har i alla fall Neapel agerat bakgrund. Får se om jag ser på denna i framtiden.
 
A Good Woman. A Good Woman är en filmatisering av Oscar Wildes pjäs vid samma namn, med Scarlett Johansson och Stephen Campbell Moore i huvudrollerna. Filmen utspelar sig på Amalfikusten och vi får se vilket fantastiskt sommarparadis det är, och just varför det kallas den bästa kusten i världen. 
 
 
 
 
SICILIEN OCH SARDINIEN
 
Vi avslutar våran Italien-resa med lite ö-liv, på Sicilien och Sardinien. Här kommer vi att mötas av fantastiska stränder, men även av fantastiskt mycket historia. De filmer jag har valt att tipsa om här, är klassiker. En spionfilm, en gangsterfilm, en film som hyllar just film. Dessa öar och dessa tre filmer blir ett perfekt avslut på vår första resa tillsammans. 
 
 
 
The Spy Who Loved Me. James Bond har varit överallt här i världen, vilket betyder att han även har varit på Sardinien i Italien. Detta resmål besöker han i filmen The Spy Who Dumped Me, när Roger Moore var James Bond 1977. Den utspelar sig inte till hundra procent på Sardinien, men vi får även se den fantastiska Emerald kusten som definierar denna fantastiska ö.
 
The Godfather. Detta är en filmserie som jag inte har sett och antagligen aldrig kommer att se. Det är helt enkelt något jag vet att jag aldrig skulle tycka om. Men jag vet ändå att Gudfader-filmerna ger oss vyer av Sicilien, och dess gangstervärld. En kul inblick, och antagligen ett skönt avbrott från alla romantiska filmer som annars definierar Italien som land.
 
Cinema Paradiso. Till sist hittar vi en av de bästa filmer som någonsin har gjorts, Cinema Paradiso. Denna film utspelar sig lite överallt i Italien, men allt börjar ändå på Sicilien. Vad som är kul med Cinema Paradiso till skillnad från alla andra filmer på den här listan, är att den faktiskt är italiensk. Skapad av en italienare, på italienska, med italienska skådespelare. 
 
 
Vart vill ni resa härnäst?