Tre första intryck | 9-1-1, Alone Together och The Resident

 
 
Nu kommer årets första, första intryck. De serier jag tänker skriva om är 9-1-1 (FOX), Alone Together (Freeform) och The Resident (FOX). Alltså har vi en relativt stor variation på detta första inlägg! Redan i förväg kan jag säga att jag tyckte att en pilot var fantastisk, en överraskande bra och en riktigt dålig. Läs vidare för att se vilken som var vilken! 
 
 
 
 
9-1-1 1x01 Pilot
 
Brukar nästintill aldrig tycka om serier med militären, poliser m.fl. Det brukar alltid vara de serier som jag slutar kolla på först. Men piloten av 9-1-1 var helt fantastisk! Vi fick lära känna karaktärerna redan i det första avsnittet, och jag tycker om allihopa! Speciellt Athena, Bobby och Abby. Piloten av 9-1-1 kändes verkligen planerad, och detaljerad. Samtidigt som allt var väldigt intensivt, med ett flertal fall under ett avsnitt. 9-1-1 känns verkligen som en vinnare för mig just nu, och jag tänker kolla på det andra avsnittet direkt. 
 
 
Alone Together 1x01 Pilot
 
Vet inte riktigt vad jag ska säga kring det här, förutom att jag tyckte det här var en riktigt dåligt pilot. Mitt främsta frågetecken i skrivande stund är väl egentligen varför huvudkaraktärerna anses fula i serien? Samt det faktum att Esther ska vara överviktig. Hur har de tänkt här? Båda två är attraktiva, och smala. Samtidigt tyckte jag inte alls om humorn, och det märks verkligen att denna serie är skapad av Lonely Island. Alone Together är verkligen en sådan serie jag lätt skulle kunna ge upp efter ett avsnitt. Men jag tänker ändå ge serien i alla fall tre avsnitt. Tyckte ändå att Syd verkade intressant, trots att hon enbart var med i ett par minuter. 
 
 
The Resident 1x01 Pilot
 
Förstår mig inte riktigt på The Resident. Om en serie vill att vi ska tycka om deras huvudkaraktär, varför början den då med att han står utanför en yogastudio, gloendes på tjejer och säger "how do you like them? white, black, brown?". Skärp er! För annars tyckte jag faktiskt att det här var en bra pilot. Den kändes väldigt mycket som Grey's Anatomy, som jag brukade följa och verkligen tycka om innan den blev alldeles för utdragen. Förutom den onödiga, sexistiska scenen med Conrad från början tyckte jag även om karaktärerna oväntat mycket. Speciellt Pravesh och Okafor. Hoppas även att Conrad kan bevisa sig för mig i framtiden med.
#1 - Seriereflektioner - en blogg om TV-serier

Alltså trodde nog att 9-1-1 skulle vara med tanke på att Ryan Murphy ligger bakom! Kul! :) Har så mycket att göra i vardagen just nu så jag får skjuta upp allt nytt till om några veckor...

#2 - Anna

Men åh vad synd angående The Resident. Tror inte jag kommer kolla in den då sådant gör att jag helt tappar suget. :/ väldigt synd. Tack för "varningen", det är bra att belysa sådant också!

Svar: Ja, eller hur? Jag blev helt chockerad! Det är ändå en serie som ifrågasätter maktstrukturer, men ändå börjar den med en så otroligt sexistisk kommentar. Och den är så uppenbar också? Det känns så konstigt att sådant faktiskt händer nu, 2018.
Emelie Karlsson