Filmrecension | Dunkirk

 
 
 
 
     Handling
 
Evacuation of Allied soldiers from the British Empire, Belgium and France, who were cut off and surrounded by the German army from the beaches and harbor of Dunkirk, France, between May 26- June 04, 1940, during Battle of France in World War II. 
 
     Mina tankar 
 
Det är inte ofta filmer som handlar om krig nedtonar ett slag. Men det är precis vad Dunkirk gör - får en händelse att se mycket mindre ut än den faktiskt var. Istället för Blitzkrieg, får vi bara ett fåtal stridsplan. Istället för det Tredje Riket, får vi en obenämnd fiende. Detta är en minimalistisk krigsberättelse, och jag vet inte om jag är övertygad. Vi har en handfull fantastiska skådespelare, men inga karaktärer. Vi har Zimmer, men ingen bra musik. Dunkirk når inte sin potential som en episk berättelse om Dynamo-operationen, och blir till slut bara en helt okej film. 
 
 
#1 - Elsa

Håller med om avsaknaden av karaktärer, men jag blev väldigt hänförd av hela filmupplevelsen. Tyckte den var väldigt bra kvalitetsmässigt och tycker faktiskt musiken påverkade hela känslan väldigt starkt, och var på så sätt väldigt bra. Mäktig film att se på bio men vet inte om jag hade gillat den lika mycket om jag hade sett den hemma.