Mina tankar kring Aquaman och Spider-Man: Into the Spider-Verse

 
 
Handling
 
"The film reveals the origin story of half-human, half-Atlantean Arthur Curry and takes him on the journey of his lifetime—one that will not only force him to face who he really is, but to discover if he is worthy of who he was born to be, a king." 
 
Mina tankar
 
Aquaman är nog den bästa film som DCEU har släppt hittills, vilket tyvärr egentligen inte säger så mycket. Vi hade en relativt stabil handling, och ett väldigt underhållande utförande av den. Trots att filmen var alldeles för lång, blev det aldrig riktigt tråkigt i biosalongen. Vi hade en bra upplevelse med Aquaman, och det tycker jag ändå ska räknas med. Men utöver detta, så har tyvärr Aquaman samma problem som tidigare filmer gjorda av DCEU haft. Dialogen fungerade inte eftersom att manuset enbart bestod av one-liners, effekterna var diskutabla, karaktärerna känns inte riktigt så intressanta som de skulle kunna vara, det var alldeles för mycket slowmotion. Förutom detta dock, så måste ändå det främsta problemet med filmen vara att det kändes lite som ett skämt, vilket främst syns i scenen där Arthur och Mera går upp från vattnet i slowmotion till ett cover av Pitbull på Africa. Det är i sådana situationer en allvarligt funderar på att lämna biosalongen. Vem tyckte att det var en bra idé? Vem? Men som sagt så tyckte jag överlag att Aquaman var en väldigt underhållande film. En film som, till skillnad från de andra DCEU filmerna, har känts helt okej. 
 
 
 
 
Handling
 
"Miles Morales is a New York teen struggling with school, friends and, on top of that, being the new Spider-Man. When he comes across Peter Parker, the erstwhile saviour of New York, in the multiverse, Miles must train to become the new protector of his city."
 
Mina tankar
 
Spider-Man: Into the Spider-Verse var nästintill en perfekt film. En revolutionerande film. En film som tar superhjältefilmer till en ny nivå, som tar animation till en ny nivå. Detta är en av de bästa filmerna jag har sett detta år, och jag längtar efter att få se vad detta universum har att bjuda på i framtiden. Vad jag tyckte var bäst med Spider-Verse var det faktum att den hade flertal bollar i luften - i form av skurkar, i form av familj, i form av Spider-Mans, i form av berättelser - men alltid kom tillbaka till Miles Morales, filmens huvudkaraktär. I liknande filmer kan det vara lätt att tappa bort det som är viktigt, och det tyckte jag inte att Spider-Verse gjorde. Snarare tvärtom, att filmen förstärkte det som var viktigt. Förutom detta, så måste jag även nämna att jag älskar animationen och sättet filmen är gjord på. Att det ska se ut som en serietidning. Att det berättas som en serietidning. Det var otroligt uppfriskande att se på, och kändes verkligen som en hyllning till världen av serietidningar. Vad jag mer tyckte om med Spider-Verse var hur komplett den kändes. Vi fick precis lagom mycket information om alla karaktärer som var med, samtidigt som vi fick ett bra avslut med alla karaktärer. Spider-Man: Into the Spider-Verse var alltså en genuint exceptionell film, och är för mig en av årets allra, allra bästa.
 
 
Har ni sett några av dessa? Vad tyckte ni?