Första intryck av Insatiable

 
Insatiable 1x01 - 1x02
 
A disgraced, dissatisfied civil lawyer-turned-beauty pageant coach takes on a vengeful,
bullied teenager as his client and has no idea what he's about to unleash upon the world.
 
Inte ofta får en serie så mycket kritik innan dess premiär som Insatiable har fått. Det var inte många som faktiskt ville att denna serie någonsin skulle få se dagsljus. Men nu är den här - serien som ska vara lika problematisk som 13 Reasons Why - och jag har sett två avsnitt. Två avsnitt som var precis lika problematiska som alla har sagt i förhand, om inte värre. För vad jag inte hade förväntat mig, var att fat-shaming skulle vara dess minsta problem. För vi får även homofobi, förlöjligande av kvinnors berättelser om sexuellt ofredande och mycket, mycket mer. Huvudkaraktären Patty tycker bland annat att hon "har en chans med en äldre man" eftersom att han har ett rykte att vara pedofil. Vart går gränsen mellan "mörk humor" och giftigt-på-gränsen-till-farligt? Jag tycker det är helt sjukt att skådespelarna läste detta manus och tyckte att det var okej. Att manusförfattarna skrev detta manus och tyckte det var okej. Insatiable sprider triggande och farliga värdegrunder, och om ni vill se något med samma utgångspunkt minus det giftiga, se Dietland istället. Insatiable är ingenting jag vill rekommendera till någon, speciellt inte om ni någon gång känt att ni inte lever upp till samhällets krav på era kroppar. För detta är rent bränsle till sådana tankegångar.
#1 - Lena

Efter att ha läst de flestas reaktioner känner jag bara illamående att den här serien ens fått ha premiär. Visst 13 Reasons why tog även upp tunga ämnen med mobbing men den känns iaf mer vettig än denna. Den visar upp hemskheter som händer men också efter varje avsnitt sätt hur man kan hjälpa till. Både om man själv är drabbad eller känner/ens misstänker att någon är drabbad även om dock serien är problematisk i sig.