Veckans tema | bakom kameran

Onsdag, och igen dags för ett samarbete. Veckans tema är "bakom kameran", och Elsa gjorde ett fantastiskt inlägg kring detta som ni kan läsa här. Inlägget bestod av en lista med lite frågor om människorna som skapar filmerna vi ser på, så jag tänkte besvara den jag med. Jag är egentligen inte världens största "regissör-fan", jag bryr mig egentligen inte vem regissören är bakom filmen och tycker inte många är bättre än andra, så därför är det skönt med en lista som inte bara handlar om det. Detta inlägg är ett samarbete mellan mig, KarinSaraElsa och Felicia. Men även med nya samarbetspartnern Sanna
 
 
 
SKÅDESPELARE
__________________________________________
 
 
Vilken är din favoritskådespelare som till största del medverkar i de större Hollywood-produktionerna? Jag är en människa som oftast inte kan bevara lojalitet gentemot kända människor, i alla fall inte Blockbuster-kändisar. Om detta skulle vara en 'just nu' fråga skulle det vara lätt för mig att besvara - Tom Holland - men det är det inte. Men Keira Knightley är väl till största del med i större produktioner? Ja, det är hon nog. Mitt svar är Keira Knightley. 
 
Vilken är din favoritskådespelare som till största del medverkar i mindre produktioner så som indiefilmer? Det här är lättare för mig att besvara, har oftast mer förkärlek till människor som är med i mindre populistiska skapelser. Om det skulle vara ett svar på vem som är min favorit just nu skulle jag nog säga Saoirse Ronan, men min allra favorit kommer nog alltid att vara Hugh Grant. Går alltid tillbaka till honom, vet inte ens varför. 
 
Vilken är din favoritskådespelare som till största del medverkar i tv-serier? Det här är ännu svårare för mig att besvara än blockbuster-frågan. Får nästintill aldrig långvariga personliga relationer till tv-skådespelare. Tycker det är så svårt! Så därför måste jag nog faktiskt svara på den här frågan på just nu-stadiet, och då är nog mitt svar faktiskt Jenna Fischer som jag tidigare älskade i Office och nu älskar i Splitting Up Together. Eller Lucy Hale.
 
 
 
 
REGISSÖRER
__________________________________________
 
 
Nämn de tre regissörer som du gillar bäst. Motivera gärna varför! Det är nästan så illa att jag inte kan nämna tre regissörer överlag (okej, kanske inte) - och därför väldigt svårt att nämna tre jag tycker  om. Men en uppenbar är Russo bröderna. De enda människorna som till hundra procent har min tillit när det kommer till Marvel. Så de får räknas som två, hehe. Sedan får min tredje bli Alex Garland, som enbart har skapat två filmer som regissör - Ex Machina och Annihilation. 
 
Av dina favoritregissörer, finns det någon som du blivit besviken över när du sett en film, trots att du gillar övriga filmer personen jobbat på? Nu blir problemet att jag inte kan välja en film här, eftersom jag har valt regissörer med ett fåtal filmer på dess register. Men Russo bröderna var med på en kant av Ant-Man, och det är inte en favorit hos mig. Så det får bli mitt svar. 
 
 
 
 
LJUD OCH MUSIK
__________________________________________
 
 
Brukar du lyssna på filmmusik, och vilken kompositör inom filmbranschen är i så fall din favorit? Har perioder då jag enbart lyssnar på filmmusik, och då brukar mina go-to främst vara Brian Tyler och hans jobb med musiken till Thor The Dark World (Into Eternity är bland det vackraste som har skapats). Men min favorit är Harry Gregson-Williams. Han har skapat musiken till Narnia - vilket ingen, överlag, kan slå - där The Battle Song existerar. Den bästa filmlåten som någonsin skapats. Alan Menken förtjänar även att vara med pga. av The Hunchback of Notre Dame (Hellfire. Bästa Disney-låten). 
 
Även inom tv-världen finns det en del kända musikkompositörer som exempelvis skapat otroliga intro-soundtrack till serier. Har du någon favorit? Brukar egentligen aldrig koppla kompositörer till tv-serier, vilket kanske är lite orättvist. Men jag vet i alla fall att Zimmer har skapat ett par tv-intron som jag verkligen tycker om. Bland annat det till The Crown. Så det är i alla fall något.
 
 
 
 
 
BASERAT PÅ ANDRA VERK ELLER HÄNDELSER
__________________________________________
 
 
Finns det någon författare vars böcker blivit filmatiserade, som blivit en favorit hos dig? Det här är svårt. Tycker att bokadaptioner oftast misslyckas, och de som lyckas är oftast sådant som existerar i en genre jag inte tycker om. T.ex. Stephen King. Älskar hans böcker, men brukar undvika filmatiseringarna. Så jag måste väl svara något så tråkigt som Jane Austen, och kanske Victor Hugo. Brukar dra mig åt filmatiseringar av deras böcker. Även Lev Tolstoy. 
 
Av historiska människor som det gjorts filmer om; har du någon favorit? Anne Boleyn. Alltid, alltid Anne Boleyn. Uppskattar egentligen alla filmer som har med kvinnliga historiska individer (har självklart ett par manliga favoriter också, men de är redan överrepresenterade) men det är alltid Anne Boleyn jag vill se mer av, främst eftersom att hon ofta porträtteras så dåligt. Hon är dock bra i The Tudors. Stark.
 
 
 
 
FÖRTJÄNAR EN OSCAR
__________________________________________
 
 
Finns det någon regissör som du tycker borde ha vunnit en Oscar, men som inte gjort det ännu? Nej - egentligen inte. Men i framtiden skulle jag vilja se Greta Gerwig vinna en Oscar. Hon briljerade verkligen som regissör till Lady Bird, och jag hoppas verkligen att hon kommer fortsätta skapa filmer. Nolan har väl inte heller vunnit någon? Så han kan väl få en med.
 
Finns det någon skådespelare som du tycker borde ha vunnit en Oscar, men som inte gjort det ännu? Y'all. Det finns otroligt många skådespelare som inte har vunnit en Oscar, men som förtjänar detta. Men två där det verkligen är på tiden är Ralph Fiennes och Emily Blunt - hur kan dessa inte ha flertal? Sedan finns det även yngre skådisar som förtjänar statyetter, och som antagligen kommer att få dessa i framtiden. Saoirse Ronan, bl.a. 
#1 - Elsa

Är lite småkär i Saoirse Ronan, tycker hon är ganska underbar. Skulle verkligen inte bli förvånad om hon vann en (eller fem) Oscars i framtiden. Jätte roligt att läsa dina svar :D Blir nyfiken på Anne Boleyn, aldrig hört talas om henne faktiskt! Har sett några avsnitt av The Tudors för väldigt länge sen, men minns i princip ingenting.

#2 - Leba

Jag är så sjukt dålig på regissörer och dylikt är en film bra så är den, är det den inte är det oftast för att jag inte gillar handling eller manus

Svar: Samma här!!!!!
Emelie Karlsson