Vart ska jag börja med serietidningar?

För någon vecka sedan fick jag en fråga om jag inte kunde lägga upp mer inlägg som handlar om serietidningar, och mer specifikt vart en kan starta med serietidningar. Detta var en perfekt timing, eftersom att min månad med Marvel precis skulle börja. Därför har jag fixat ihop en liten startguide till Marvel, utifrån mina åsikter. Hoppas detta är hjälpsamt! 
 
 
 
     Steg 1: Välj en serietidning med en grupp
 
Det här är nog mitt bästa tips när det kommer till att precis börja läsa serietidningar. Att börja med en serie som inte handlar om bara en superhjälte - utan flera. För om du har flera superhjältar på en och samma gång, är det lättare att hitta någon en tycker om. Det blir lättare att grena ut i serietidningsvärlden, vilket steg två handlar om. Här nedanför följer i alla fall ett par tips på serietidningar med grupper. 
 
 
 
 
 
     Steg 2: Grena ut
 
Som sagt, när du läst serietidningar med många superhjältar har du antagligen hittat en favorit. Denna favorit kommer antagligen ha varit med i mer serier än bara den du har läst, så då kan du läsa de andra serierna denna karaktär har varit med i. Detta kommer leda till att du antagligen hittar nya favoriter i de andra tidningarna du läser utifrån din första favorit, och du kommer ha tagit dig in i världen av serietidningar. Här nedanför ser du ett par exempel på hur jag har grenat ut mig i läsningen. 
 
 
 
 
 
     Hjälpmedel
 
Dessa två steg jag har tagit upp här ovanför är egentligen allt som behövs. Om din gren tar slut - ja, då kan du börja läsa en ny serietidning med fler superhjältar än en. Dock tror jag att du kommer ha väldigt många serietidningar på din to read-lista redan efter en gren. Så oroa dig inte! Det kan dock fortfarande vara svårt att ta sig runt i serietidningsvärlden. Därför tänker jag ta upp ett par snabba frågor för att kunna ge tips på vad du kan använda för att lokalisera dig.
 
 
     Vart kan jag läsa serietidningar?
 
Det här är antagligen den första frågan en behöver ha besvarad. Vart läser jag serietidningar? Detta är en väldigt dyr hobby, då en volym kan kosta fler hundra kronor om en ska ha dem i pappersformat. Vart jag läser mina serietidningar, är på mobilen. Jag betalar hundra kronor i månaden för Marvel Unlimited, och då kan jag läsa hur mycket jag vill av de serietidningar som finns på denna app. En till app som existerar är Comixology. Där finns det också ett unlimited-alternativ, men även ett alternativ att köpa serietidningar. Vad som är bra med Comixology är att det finns tidningar från mer förlag än bara Marvel. 
 
 
     Hur vet jag vart min favorit har varit med? 
 
På mitt första och andra steg sade jag att en karaktär antagligen har varit med i fler serier än bara en. Då är självklart frågan hur en hittar vart denna specifika karaktär har varit med. Då är mitt tips hemsidan comicvine. Om du söker på en karaktär i sökfältet på comicvine, så ser du alla nummer och volymer den karaktären någonsin har varit med i - om du klickar på "view all" över listan på "issues". Enkelt va?
 
 
     Hur håller jag koll på volymer/nummer? 
 
Storylines i serietidningar släpps i volymer. I dessa volymer finns det ett flertal nummer av tidningar. Detta kan vara svårt att hålla koll på - vart en slutar, och en börjar. Mitt främsta tips på det här är goodreads. För om du söker upp den volym du vill läsa, står det på goodreads, under handlingen, vilka nummer denna volym består av. T.ex. om jag vill läsa första volymen av Runaways. Då söker jag på Runaways vol. 1, klickar på det som kommer upp. Då kan jag se att den består av lösnummer 1-6. Perfekt. För att se hur det hela fortsätter, kan jag även klicka på "Runaways" under series. Skönt!
 
     Mina 3 favoriter
The Mighty Thor, Hawkeye: Kate Bishop och Ms. Marvel. Hoppas detta hjälpte!