Min månad i film | november 2018

 
Jag lovar att jag har ett liv, även fast siffrorna inte pekar åt det hållet. För i november såg jag nämligen 50 filmer, och det känns som jag hade kunnat se ganska mycket fler än det. Två animerade, sju rewatch, ett biobesök, tjugofyra Hallmark, sexton övriga. Om ni inte har Letterboxd, vilka detta bilder är tagna från, är siffran till vänster om filmaffischen datumet jag såg filmen. Pilarna bredvid hjärtat existerar om det är en film jag sett tidigare. Filmtitlarna som är länkar tar er till mina respektive recensioner, om ni vill läsa mer tankar kring filmerna.
 
Filmerna jag såg i november
 
 
Jag började månaden med att se Netflix första julfilm, The Holiday Calendar. Som ni ser var den inte jätte fantastisk (det kommer ett inlägg där jag rankar deras julfilmer snart). Sedan kollade jag om Notting Hill, som jag tyckte om mycket bättre nu. Sedan såg jag även två blockbusters, The Spy Who Dumped Me och Crazy Rich Asians. Tyckte båda var riktigt bra, men att Crazy Rich Asians kanske drog det längsta strået. Sedan började även min Hallmark-madness, med Christmas Joy, Road to Christmas och Finding Father Christmas. Father Christmas filmen var bra, men de två tidigare nämnda var inte några höjdare. 
 
 
Sedan såg jag även tre till Hallmark-filmer, Engaging och Marrying Father Christmas, Love on the Slopes. Love on the Slopes hade jag redan sett förut, det är en av mina favoriter från detta år av Hallmark, och sedan älskar jag även alla Father Christmas filmer. Sedan kollade jag på A Christmas Prince, eftersom det skulle komma en uppföljare. Tyckte den var helt okej. Sedan såg jag en av mina favoritfilmer från detta år hittills, Outlaw King. Blev väldigt positivt överraskad. Efter det såg jag två väldigt slumpmässiga filmer, Lez Bomb och Love's Last Resort. Båda var bättre än jag trodde att de skulle vara.
 
 
Sedan såg jag igen massor av Hallmark-filmer, It's Christmas Eve, Christmas in Love, A Veteran's Christmas, Christmas in Evergreen och A Very Merry Mix-Up. De jag tyckte om bäst av dessa filmer var som ni ser A Veteran's Christmas och Christmas in Evergreen, resten var ganska mediokra. Utöver detta såg jag även om Thor Ragnarök (för första gången, faktiskt, eftersom jag verkligen inte tyckte om den första gången) och såg Little Women, för första gången, eftersom det kommer en version med Saoirse Ronan. Tyckte den var ungefär lika bra som mini-serien jag har sett. 
 
 
Här kom månadens första biobesök, i form av uppföljaren till Fantastic Beasts. Tyckte att det var lite av en katastrof. Var inte ett fan av den första filmen, men detta var ännu värre. Tråkigt nog. Detta fick mig dock att vilja starta ett Harry Potter-maraton, som bara resulterade i att jag såg om den första filmen. Som ni ser (kanske påbörjar maratonet igen). Förutom detta såg jag även Tinker Bell ett och två, som jag verkligen tyckte om. Oväntat nog. Ska nog se resten snart. Jag såg även Nights in Rodanthe för någon konstig anledning, uppföljaren till Bridget Jones, och The Princess Switch. Alla förutom Nights in Rodanthe var helt okej. 
 
 
Efter detta såg jag äntligen A Star Is Born, som var jätte bra men kanske inte så bra som jag trodde att den skulle vara, och Secret Millionaire. Som var helt okej. Efter det blev det igen bara massor av Hallmark-filmer, som alla höll väldigt olika kvalitet. A Gift to Remember hade jag sett innan, och tyckte om lika mycket denna gång. Sedan tyckte jag även om uppföljaren till Christmas in Evergreen. Men resten, Christmas at Graceland, Return to Christmas Creek och A Godwink Christmas, var inte bra överhuvudtaget. Har blivit ganska besviken av Hallmarks julfilmer överlag hittillls. 
 
 
 Sedan vågade jag mig på att se Peppermint, som jag sett blivit totalratad. Men jag måste faktiskt säga att jag tyckte om den jätte mycket. Den var otroligt underhållande, och tillfredställande. Sedan såg jag en till Netflix julfilm, The Christmas Chronicles, som jag verkligen genuint tyckte om. Tror det kan bli en julklassiker till och med. Sedan blev det igen massor av Hallmark-filmer, Last Vermont Christmas, Hope at Christmas, Reuinted at Christmas, Christmas at the Palace och Pride, Prejudice and Mistletoe. Den enda jag tyckte om av dessa var egentligen Hope at Christmas.
 
 
Jag avslutade månaden med att i princip bara se julfilmer. Här hade jag dock blivit ganska trött på Hallmark (och turligt nog hade de tagit en paus med att släppa filmer), så av dessa är bara Christmas on Honeysuckle Lane, Christmas Everlasting och A Shoe Addict's Christmas Hallmark. My Christmas Inn, A Christmas Arrangement och The Christmas Contract är Lifetime, och A Christmas Prince 2 är Netflix. Tyckte bara om A Shoe Addict's Christmas och The Christmas Contract av dessa. Till sist beslutade jag mig för att se om Dan In Real Life, eftersom jag verkligen tyckte om filmen den första gången jag såg den. Tycker fortfarande att det är ett riktigt hidden gem. 
 
Månadens bästa och sämsta film
 
Som vanligt exkluderar jag filmer jag har sett förut i denna kategori, så månadens bästa film måste nog vara Outlaw King för mig. Det var en så oväntad upplevelse att se den filmen, som jag nog inte kommer att glömma snabbt. Det var en riktigt, riktigt bra film. Månadens sämsta film är lite svårare att välja, eftersom jag såg så många dåliga Hallmark-filmer. Men om vi ska se bort från dem, så måste jag ändå säga att The Holiday Calendar var den sämsta filmen. Den var till och med plågsamt dålig.