Vilka ska vinna? | Oscars 2019

 
Söndagen den 24 februari, imorgon, är det dags för den årliga Oscarsgalan. Jag har under den senaste veckan kollat igenom de filmer som är nominerade för best picture, med två undantag (Roma och Green Book), för att kunna få ett par favoriter inför galan. Här nedanför finner ni vilka jag hejar på, i de tre största kategorierna. Vilka håller ni på? Detta inlägg är ett samarbete mellan mig, KarinSaraElsa och Felicia
 
Kom ihåg att detta är en lista på vilka jag vill ska vinna, inte vilka jag tror kommer att vinna.
 
 
Best actor 
 
Bradley Cooper | A Star Is Born
Willem DeFoe | At Eternity's Gate
Rami Malek | Bohemian Rhapsody
Viggo Mortensen | Green Book
Christian Bale | Vice
 
Jag är en av de människor som tycker att det är ett dåligt skämt att Bohemian Rhapsody är nominerad i någon kategori överhuvudtaget, även Rami Malek som bästa skådespelare. Hur är det ens möjligt? Därför vill jag väl egentligen att vem som helst ska vinna denna kategori förutom honom. Har dock en självklar favorit i Christian Bale, som jag även verkligen tycker förtjänar att vinna. Han var fantastisk i Vice. Har även hört att han ska vara en favorit i denna kategori, vilket jag inte direkt blir ledsen över. Om Bale inte vinner skulle jag helst se att DeFoe eller Cooper vann.
 
 
Best picture 
 
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Black Panther
BlacKkKlansman
Green Book
Vice
A Star Is Born
Roma
 
Jag tycker att startfältet är katastrofalt mycket sämre i år än det var förra året. Tycker inte att någon av filmerna jag har sett har varit helt fantastiska. Dock måste jag ändå säga att jag har en ganska självklar favorit, vilket är Vice med Christian Bale och Amy Adams. Det var den enda film jag njöt av att kolla på, som inte kändes som en syssla. Den var intressant, både med handlingen och hur den var redigerad. Tror dock att Roma kommer att vinna (vem gör inte det?). Om Vice inte skulle vinna, skulle jag kunna acceptera Black Panther och The Favourite. Bara det inte blir Bohemian Rhapsody.
 
 
Best actress
 
Lady Gaga | A Star Is Born
Melissa McCarthy | Can You Ever Forgive Me?
Olivia Colman | The Favourite
Yalitza Aparicio | Roma
Glenn Close | The Wife
 
I år har jag faktiskt ingen åsikt inom denna kategori gentemot vem jag vill ska vinna. Jag har bara sett A Star Is Born och The Favourite, och jag tycker varken Colman eller Gaga förtjänar att vinna denna kategori. Därför har jag bara tre kvar som jag skulle vilja se vinna, vilket är Glenn Close, Melissa McCarthy och Glenn Close. Alltså skådespelare från tre filmer jag inte har sett, komiskt nog. Tycker att det skulle vara tråkigt om Roma vann ännu en kategori (antagligen) med en icke-skådespelare, och har inte hört så mycket om McCarthy, så mitt val blir Close.