Första intryck av 6 nya serier

 
Pose
 
Efter att ha sett det första avsnittet av Pose, som var ungefär lika långt som en film, så förstår jag mig fortfarande inte riktigt på den. Jag uppskattar att vi får en sådan inblick i LGBTQ-kulturen på 80-talet, samt alla snygga kläder som visas upp, men jag vet inte riktigt om det här är något för mig. Jag brukar först och främst aldrig klara av att följa serier med så här långa avsnitt - och sedan, plus detta, vet jag inte riktigt om handlingen är något för mig. Det här är antagligen en serie väldigt många kommer tycka om. Fick i alla fall reda på att Evan Peters är snygg genom att se detta avsnitt, det var inget jag hade uppfattat innan. Det var dock kul att han skulle spela en pappa med flertal barn, när han själv ser ut som en tonåring. 
 
Succession
 
Oj, vad konstigt mediokert det här var. Efter trailern hade jag förväntat mig att det här skulle vara en otroligt välgjord serie, en otroligt bra serie, men detta första avsnitt var bara frustrerande att se på. Kameraarbetet kändes likt det på The Office, Parks and Rec (vilket inte alls passar in på en sån här serie) och manuset var otroligt stelt (hur många gånger får "dude" användas?). Det blev ganska intressant till slutet, och jag har läst i recensioner att serien blir bättre med varje avsnitt, men detta var inte kul. Detta var inte bra. Så Succession blir nog ingenting jag kommer att forsätta se på, trots att jag verkligen uppskattar att se Matthew MacFadyen igen. 
 
Impulse
 
Wow, vad det här var bra. Jag hade enorma fördomar innan jag kollade på Impulse, eftersom att det var en serie producerad på Youtube. Men det här var det bästa jag har sett på väldigt, väldigt länge. Det är alltså en serie som relaterar till Jumper - en film jag inte har sett - som handlar om en tjej, Henry, som har ovanliga anfall. Dessa gör att hon förflyttar både sig, och objekt i sin närhet. Tycker att detta var ett fantastiskt första avsnitt, och det är verkligen något jag kommer forsätta att kolla på! Intresserad både av handlingen och av karaktärerna. Alla avsnitt finns redan ute, så detta kanske blir mitt nästa maraton.
 
Dietland
 
Jag älskade hur det första avsnittet visade upp de problematiska perspektiv diet-kulturen bidrar med. Att det ska vara omöjligt att älska sig själv om en väger lite mer än vad "en ska". Att en inte kan gå ner i vikt bara för att underlätta för sig själv, utan att en måste gå ner i vikt för att en hatar sig själv. Ugh. Tyckte verkligen om hur Dietland valde att visa upp detta, på ett smart och lätt-att-förstå sätt. T.om. på bara ett tiosekunders-intro kunde de förmedla hur mycket som helst. Mäktigt. Tyckte verkligen om det här första avsnittet. Det fick mig att förstå, på ett sätt, hur onödigt det är att lägga ner så mycket tid på att ogilla hur en ser ut, bara för att samhället inte tycker "det är rätt". Alla människor är vackra, på sitt sätt. Tyckte till och med twisten var bra, med morden och det. Dietland börjar bra!
 
 
American Woman
 
Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig med just American Woman, främst eftersom jag inte hade någon uppfattning överhuvudtaget om vad serien skulle handla om. Jag visste heller inte att det var en serie som utspelade sig ett flertal år sedan, eller att det delvis var en biografi av en Real Housewife. Därför måste jag verkligen säga att jag blev positivt överraskad när jag fick se resultatet, för det här intresserade mig faktiskt. Jag tyckte först och främst om hur snabbt allt gick - att hon direkt lämnade sin man, och att hela serien inte handlar om hennes velande att lämna sin otrogne man. Skönt. Tyckte även att twisten i slutet med polisen var intressant, och får mig att vilja se nästa avsnitt. Vilket alltid är något positivt.
 
Condor
 
Om det var någon serie av alla dessa jag hade förväntningar på, på riktigt, så var det Condor. Egentligen vet jag inte varför, det var bara det att jag hade sett flertal människor verkligen se fram emot serien. Därför måste jag faktiskt säga att jag blev lite besviken med hur serien visade sig att vara. Jag tyckte fortfarande att avsnittet var riktigt bra, jag tyckte om att jag aldrig riktigt visste vad som skulle hända och vilka människor som var på vilken sida, bara inte så bra som jag trodde att det skulle vara. Men jag tänker ändå fortsätta att se på Condor, för det är fortfarande en serie vars första avsnitt intresserade mig. En av de bättre nya serierna jag har sett hittills, till och med. Älskar även hur intressanta alla kvinnliga karaktärerna var. Kan bli stora favoriter hos mig allihopa. 
 
Slutsats
 
Dessa kommer jag fortsätta kolla på... Det är fyra av dessa sex serier som jag kommer att fortsätta kolla på, men två av dessa är tillsvidare. De två som bara är tillsvidare är American Woman och Condor, eftersom att jag inte var helt övertygad med det första avsnittet trots att jag tyckte om dem. De två jag är helt övertygad om är Dietland och Impulse, vilket självklart också kan förändras i framtiden. Alltså är de två jag inte kommer fortsätta kolla på Pose och Succession. Pose är dock fortfarande en väldigt bra serie, och en jag kommer rekommendera till mina vänner. Det är bara ingenting för mig. Succession behöver vi dock inte ens prata om.
 
Det bästa första avsnittet... Efter att ha sett alla dessa första avsnitt, måste jag faktiskt säga att jag har en solklar favorit. Ni har säkert redan förstått vilken av dessa serier det är jag pratar om, men om inte så är det Impulse. Serien som är skapad av Youtube - serien jag trodde jag skulle tycka minst om. Har hittills bara sett ett avsnitt, eftersom jag har haft så mycket andra nya serier att se, men jag tror verkligen att det blir mitt nästa maraton (eftersom alla avsnitt släpptes på en gång). Impulse leverade ett av de bästa första avsnitten jag någonsin har sett. Priset för det nästbästa första avsnittet skulle jag ge Dietland (igen - oväntat nog). 
  
Har ni sett några av dessa, vad tyckte ni i så fall?
#1 - Felicia

Älskaaaade pose. Evan Peters är ju ändå 87a så är ju inte super märkligt om han får roll som en pappa någon gång. I AHS brukar han spela vuxen också förutom första säsongen. Impulse måste jag se snasart, verkar bra :)

Svar: Ja, tänkte mer på utseendet. Ser väldigt ung ut!
Emelie Karlsson

#2 - Flisan

sv: ja första säsongen var ju extremt bra hehe :D

har faktiskt inte sätt nån av dem här :P