Rankar mina biobesök 2018

 
Nu är det dags för den andra (av fyra: böcker (x), biobesök (x), filmer och tv-serier) topplistan inför det nya året, vilket betyder att det är dags för mig att göra en topplista över mina biobesök detta år. Jag såg totalt 13 filmer på bio i år, vilket är en siffra jag är väldigt nöjd över. En film i månaden är ett snitt jag vill försöka behålla. Men här kommer i alla fall min topplista på filmerna jag såg på bio i år.
 
 
Plats 13. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
 
På en absolut sista plats hittar vi uppföljaren till Fantastic Beasts and Where to Find Them, The Crimes of Grindelwald. Jag var inte alls ett fan av den första filmen, och tyvärr tyckte jag att den här var ännu sämre. Det kändes nästintill bara som utfyllnad, med orimligt ointressanta karaktärer. Det enda jag tyckte om med den här filmen var egentligen Leta, Thesseus och Jude Laws Dumbledore.
 
Plats 12. Venom
 
Visst var Eddie och Venoms relation ganska underhållande att kolla på, men detta var inte en bra film någonstans utöver detta. Det är en röra, helt enkelt, med en underutvecklad handling, ett ganska pinsamt manus och en av de sämsta skurkarna vi någonsin sett i en superhjältefilm. Slutet med den andra symbioten kändes även väldigt konstigt och abrupt. 
 
Plats 11. Aquaman
 
Aquaman har precis samma problem som resten av DCs filmer har haft. Dialogen fungerade inte överhuvudtaget eftersom manuset bara är one-liners, karaktärerna är orimligt ointressanta, effekterna är diskutabla. Men Aquamans mer personliga problem är att det känns lite som ett skämt, speciellt med soundtracket (och Pitbulls cover på "Africa"). 
 
 
Plats 10. Ready Player One
 
Detta är en film som en älskar när en väl ser, men som sedan glöms bort väldigt snabbt. Egentligen kanske inte Ready Player One förtjänar att hamna så här långt ner, men jag kan inte säga att jag skulle vilja se filmen igen faktiskt. Samtidigt som jag inte riktigt kommer ihåg något som hände. Därför får det faktiskt bli så att den hamnar på en tionde plats. 
 
Plats 9. Deadpool 2
 
Jag, Deadpool-kritikern, gick och kollade på Deadpool 2 och tyckte faktiskt om den. Detta var en enorm förbättring gentemot den första filmen, och jag hade faktiskt en bra bioupplevelse denna gång. Tyckte speciellt om själva berättelsen om Wade och Vanessa. Tyckte det var en fin kontrast gentemot den annars väldigt löjliga filmen. Tyckte även om Cable. 
 
Plats 8. Pacific Rim Uprising
 
I princip ingen tyckte om den här filmen, men jag tyckte att den var precis lika bra som den första Pacific Rim (som inte jätte många tycker om heller, dock). Den första filmen var en av de coolaste upplevelserna jag någonsin har haft, och därför kände jag en väldigt speciell dragning till denna. Blev faktiskt inte alls besviken. En värdig uppföljare, enligt mig.
 
Plats 7. Ant-Man and the Wasp
 
Ant-Man and the Wasp var den Marvel-film som kom efter Infinity War, vilket är en omöjlig situation att vara i. Det är en film som inte går att leva upp till. Men jag tyckte ändå verkligen om Ant-Man and the Wasp. Självklart är det inte en av Marvels bästa filmer, men det var fortfarande verkligen inte ett magplask. Underhållande film med riktigt bra karaktärer.
 
 
Plats 6. Mortal Engines
 
Egentligen är inte Mortal Engines en jätte bra film. Tycker det finns ganska stora problem i sättet de berättar på, och själva London som värld. Men för någon anledning, så älskade jag den ändå. Detta var antagligen främst eftersom att karaktärerna är fantastiska, samt att världen har otroligt mycket potential. Detta skulle kunna bli en filmserie helt i min smak.
 
Plats 5. The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society
 
Om ni såg mitt förra nyårsinlägg, så vet ni att boken var en av mina absoluta favoritböcker detta år. Filmatiseringen är inte riktigt lika bra som boken var, men den är ändå väldigt, väldigt bra. Är egentligen bara glad att jag fick se den fantastiska boken bli till liv på biografen. Lite tråkigt bara att den inte filmades på Guernsey. Det förstörde tyvärr lite.
 
Plats 4. Black Panther
 
Egentligen skulle jag antagligen behöva se Black Panther en gång till, eftersom det var så länge sedan den faktiskt visades på bio. Men vad jag vet att det här var en riktigt, riktigt bra film. En av Marvels absolut bästa. Mitt enda problem var väl egentligen bara att T'Challa inte riktigt kändes som filmens huvudkaraktär. Han försvann lite, vilket var tråkigt.
 
 
Plats 3. Mission Impossible - Fallout
 
Nu har vi kommit till årets topp 3! Som börjar med den senaste Mission Impossible-filmen, Fallout. Vad som är speciellt med den här filmen, till skillnad från de andra filmerna på den här listan, är att det är en genuint bra film. En film som vem som helst hade kunnat tycka om. Henry Cavill var fantastisk, Tom Cruise med. Det var den hittills nästbästa MI-filmen enligt mig.
 
Plats 2. Spider-Man Into the Spider-Verse
 
Spider-Man Into the Spider-Verse blev årets sista biobesök, och även ett av de bästa. För den här filmen var helt fantastisk. När den släpps elektroniskt är detta en film jag kommer se om och om igen. Älskade Miles, älskade Spider-Gwen, älskade Peter - älskade det mesta med den. En av de bästa animerade filmerna som någonsin gjorts. 
 
Plats 1. Avengers Infinity War
 
Det här kanske inte var världens största överraskning, men på en första plats hittar vi Avengers Infinity War. Den mäktigaste film som någonsin skapats. Vet fortfarande inte hur jag prata om den här filmen, mer än att säga att det var en riktigt speciell upplevelse. Hela dagen var speciell. Hela filmen var speciell. Har även sett den ett flertal gånger efter, och den blir bättre varje gång.