Filmer jag har sett på den senaste tiden #4

 
Misson Impossible - Fallout (2018)
 
Hade planerat att skriva en separat, lång recension på denna efter premiärdagen men glömde helt bort det - så vi får enbart ta upp ett par korta, fördröjda tankar istället. Hade väldigt höga förväntningar innan jag gick in på biosalongen då Fallout kallades "den bästa actionfilmen sen Mad Max", och de flesta blev faktiskt besvarade. Jag tycker inte det är den bästa Mission Impossible-filmen, det är fyran för mig, men den är en solklar toppkandidat. Filmens främsta problem är väl för mig att den aldrig riktigt blir spännande. Allt känns väldigt uppenbart redan från den första minuten. Men utöver det är den faktiskt riktigt bra. Alla städer vi fick besöka var fantastiska, alla nya och gamla karaktärer var fantastiska. Henry Cavill var snygg, Tom Cruise briljerade, Rebecca Ferguson var allmänt fantastisk. En överlag riktigt bra film, men som tyvärr inte hade spänningen med sig. Hoppas vi får se fler Mission Impossible-filmer med detta gäng.  ★ Kul att jag kallar den fjärde min favorit, men ger denna ett högre betyg.
 
Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)
 
Jag vet inte riktigt hur många Jurrasic Park/World filmer jag har sett i mitt liv, men jag kan i alla fall med säkerhet säga att jag inte har tyckt om enda. Speciellt inte dessa två moderna versioner som har kommit. Den främsta anledningen är att jag tycker att dem är så orimligt dumma - varför fortsätta (och fortsätta) om det misslyckas gång på gång? Förstå att ni inte har något med dinosaurier att göra. Sedan tycker jag även inte om Chris Pratt överhuvudtaget, vilket alltid förstör filmupplevelsen för mig. Denna film mer specifikt, Fallen Kingdom, tyckte jag även var genuint dåligt gjord. Dåliga effekter, en dum handling, ett pinsamt manus, mediokra prestationer av skådespelarna. Ingenting var rätt någonstans. Filmen kunde inte ens underhålla mig, vilket var dess enda syfte. 
 
 
Skyscraper (2018) 
 
Jag vet inte varför, men jag trodde jag skulle älska Skyscraper. Det fanns ingen anledning bakom detta - jag hade bara sett negativa recensioner - men jag trodde verkligen jag skulle tycka om denna actionrulle med Dwayne Johnson. Kanske för att jag tyckte om boken The Thousandth Floor så mycket, eller att jag brukar uppskatta filmer som utspelar sig på en, lite klaustrofobisk plats (Flypaper och Snowpiercer, t.ex.). I detta fall ett höghus. Men jag blev i alla fall väldigt, väldigt besviken. Det känns som att det finns en potential att bli en riktigt snygg, underhållande film - men den når inga sådana höjder. Skyscraper blir aldrig intressant. Dess främsta problem skulle nog, enligt mig, vara det faktum att vi aldrig får något djup. Inte till handlingen, inte till karaktärerna. Det blir orimligt platt. 
 
Tag (2018) 
 
Jag avslutar denna orimligt mansdominerade lista av recensioner med filmen Tag som släpptes för någon vecka sedan i Sverige. Hade väl inte jätte höga förväntningar på filmen, trots att jag hade sett ganska bra recensioner innan. Men allt jag hade sett inför var en trailer på biografen. Därför måste jag säga att jag faktiskt blev ganska positivt överraskad. Detta var en film som underhåll under hela sin speltid, och som faktiskt var genuint rolig. Tyckte väl att vissa karaktärer kunde vara frustrerande, speciellt Jerry som Jeremy Renner spelade, men annars var det också helt okej. Det är självklart inte en av de bättre filmerna jag har sett i mitt liv, men den var, som sagt, underhållande. Den gjorde vad den skulle helt enkelt. ½