Årets bästa serier 2018

 
Nu är det dags för mig att ranka årets tv-serier, och jag tänkte bara göra ett inlägg med både nya och äldre serier. Det enda som spelar roll är att säsongen i sig främst släppts under 2018. Det finns väldigt många serier som jag inte kollat klart, t.ex. Killing Eve och Bodyguard, som annars antagligen hade varit med på den här listan, men det här är i alla fall de bästa jag faktiskt sett. Utan specifik ordning.
 
 
Jack Whitehall Travels with My Father: säsong 2
 
"Follows Jack Whitehall as he embarks on the trip of a lifetime with his father, Michael. The two set off on a journey across South East Asia to partake in a series of adventures, mishaps and escapades with two very different perspectives."
 
Vi börjar med ett antagligen ganska annorlunda val, nämligen Jack Whitehall: Travels with My Father. Detta är en serie på Netflix där Jack Whitehall, komikern, åker runt i världen med sin pappa. I år kom säsong två, där de besökte ett par ställen i Europa (till skillnad från den förra gången när de var i Asien). Vet inte varför, men jag tycker att det här är något som är helt fantastiskt underhållande att kolla på. Det går inte att sluta kolla. Främst kanske på grund av att jag älskar Jack Whitehall, men även för att jag tycker konceptet är så himla kul. Vi får även se många fantastiska ställen (vilket dock kanske säsong ett var bättre på än säsong två). 
 
 
Britannia: säsong 1
 
"In 43 AD, the Roman Army returns to crush the Celtic heart of Britannia."
 
Britannia är nog den konstigaste serien som släpptes 2018. Jag hade ingen aning om vad jag hade att vänta mig efter all konstig promo, men det slutade med att jag älskade denna första säsong. Måste först och främst säga att jag älskar sättet det är berättat på. Det finns inga onödiga sidberättelser. Allt relaterar till något annat i serien. Men det absolut bästa med Britannia, måste ändå vara dess karaktärer och dess humor. Jag tycker speciellt om Divis. Han var väldigt intressant, men även väldigt rolig. Kommer bli roligt att fortsätta följa hans och Caits resa i den andra säsongen. 
 
 
A Discovery of Witches: säsong 1
 
"Diana Bishop, historian and witch, accesses Ashmole 782 and knows she must solve its mysteries. She is offered help by the enigmatic Matthew Clairmont, but he's a vampire and witches should never trust vampires."
 
Även fast A Discovery of Witches kanske inte var det allra bästa kvalitetsmässigt vi någonsin sett, så måste serien ändå vara med på den här listan. För jag är helt besatt. Av böckerna, av serien. Jag bryr mig så utomordentligt mycket om allt som har med det här att göra. Detta var absolut en av mina favoriter från året, trots att det kanske inte var en av de absolut bästa. Älskade speciellt avsnitten vi fick spendera i Oxford, med Matthew och Diana. Det var mina favoritdelar i böckerna, och blev även det i serien. Längtar efter säsong två, som jag tror kan bli ännu bättre. 
 
 
GLOW: säsong 2
 
"A look at the personal and professional lives of a group of women who perform for a wrestling organization in Los Angeles during the 1980s."
 
Det här är antagligen den enda serie av de jag har valt att lista, som skulle vara med på många människors topplistor över året. För hur bra är inte Glow? Och hur konstigt är det inte att Glow är så bra som det faktiskt är? Älskade hur serien i denna säsong valde att visa upp feminism, sexism och rasism. Allt kändes väldigt smart gjort, och det kan jag verkligen uppskatta med den sån här serie. Jag tyckte även om att vi i den här säsongen fick lära känna mer karaktärer, till exempel fantastiska Bash. Älskar även hinten med Sam och Ruth som ett romantiskt par. Detta är verkligen en drömmig serie.
 
 
She-Ra and the Princesses of Power: säsong 1
 
"She-Ra, Princess of Power, leads a rebellion to free her land of Etheria from the monstrous invaders the Horde."
 
Om detta skulle vara en topplista med ordning, skulle She-Ra and the Princesses of Power ganska enkelt ta en första plats. För det fanns helt ärligt ingenting som skulle kunna slå denna serie under 2018. Ingenting alls. Älskar karaktärerna, älskar världen, älskar handlingen, älskar budskapet. Allt är helt otroligt. Den är hjärtkrossande, men även så orimligt upplyftande. Detta är en serie jag skulle rekommendera till alla. Se She-Ra and the Princesses of Power!
 
 
The Rookie: säsong 1
 
"The series follows John Nolan, a 40-year-old man who moves from his comfortable, small-town life to Los Angeles to pursue his dream of being a police officer for the Los Angeles Police Department. He must navigate the dangerous, humorous, and unpredictable world of a "young" cop, determined to make his second shot at life count."
 
Jag trodde aldrig att jag skulle tycka om The Rookie så mycket som jag faktiskt gör. Det fanns inte på världkartan för mig, om jag ska vara ärlig. Men nu är vi här, och jag har placerat The Rookies första säsong på min lista över årets bästa serier (säsongen är inte ens slut än!). Det absolut bästa med den här säsongen var i alla fall dess fantastiska tempo. Det blir aldrig tråkigt. Det blir aldrig en serie jag tröttnar på. Tycker faktiskt det är en ganska unik egenskap för en serie att ha. Förutom det tycker jag även verkligen om karaktärerna. 
 
 
A Million Little Things: säsong 1
 
"A group of friends become motivated to living fuller lives after the unexpected death of a close friend."
 
När jag rankade årets broadcast-serier, så placerade jag A Million Little Things först. Jag håller fortfarande fast vid detta beslut, då detta är den absolut bästa broadcast-serien som kom denna höst. I och med detta blir det självklart även en av årets absolut bästa serier. Det är en bättre version av This Is Us. En version av This Is Us som passar mig bättre. Främst eftersom den behandlar mer intressanta ämnen, och för att karaktärerna är mer intressanta. Tycker även om den underliggande känslan om att något verkligen, verkligen är fel. Med Jonathan.
 
 
The Dragon Prince: säsong 1
 
"Two human princes forge an unlikely bond with the elfin assassin sent to kill them, embarking on an epic quest to bring peace to their warring lands."
 
Vi hittar även en annan animerad serie på min lista över årets bästa serier, nämligen den första säongen av Netflix nya The Dragon Prince. Det bästa med den här serien var absolut deras berättarteknik, för animationen var ganska medioker. Det gick inte att sluta kolla, en ville bara se hur det skulle sluta. Sedan ville jag även inte stänga av eftersom jag älskade karaktärerna (vilket är väldigt viktigt i en animerad serie, för mig). Kommer bli kul att se fortsättningen av denna serie.
 
 
Deception
 
"A famed magician uses his skills of deception to assist the FBI in solving high-profile cases."
 
Vi måste ändå nämna Deception på denna lista, visst? Detta var årets första beroende för mig, som sedan även blev årets största besvikelse eftersom den lades ner. Varför är det så att de bästa serierna alltid läggs ner? Deception var i alla fall en fantastisk serie som handlade om två bröder, som både var illusionister. En sitter felaktigt i fängelse, och den andra arbetar med FBI för att få ut honom. Blir emotionell bara jag tänker tillbaka på den här fantastiska serien, med dess fantastiska karaktärer. Och cliffhanger-avslutet? Borde vara olagligt.