4 period draman jag vill se: tv edition

 
The Borgias
 
Jag har haft The Borgias på min lista över serier att se hur länge som helst, men för någon anledning har jag alltid trott att jag inte kommer tycka om den när jag väl börjar. Har kanske fortfarande delvis den åsikten, men jag vill ändå ge den en chans på riktigt. Den största anledningen bakom varför jag vill se den här serien är självklart för att det är fantastisk italiensk historia, men jag är även väldigt intresserad av de kvinnliga karaktärerna. Främst Lucrezia Borgia och Giulia Farnese. The Borgias består även bara av tre säsonger, inte ens trettio avsnitt, vilket kommer gå fort att kolla igenom. Om jag någonsin får tid över till maraton igen.
 
 
Tut
 
Har försökt bestämma mig kring om jag vill se Tut, eller om jag vill se Tutankhamun. Båda serierna kom ungefär samtidigt, den enda skillnaden är att Tut utspelar sig under Forntida Egypten, men Tutankhamun handlar om utgrävningar på 1900-talet. Det blev till slut att jag valde Tut, främst eftersom att perioden i tiden kommer betyda att vi får mer intressanta utstyrslar. Att serien även bara innehåller tre avsnitt är självklart också något som jag ser positivt på. Men jag måste dock säga att det jag finner mest intressant med Tut, är självklart den period serien utspelar sig i. Tror jag aldrig har sett en serie som utspelar sig vid samma tid, på samma plats. 
 
 
Versailles
 
Versailles är faktiskt den enda serien på den här listan där jag redan har sett ett avsnitt. Kollade på dess pilot förut när serien fanns på CMore, men det slutade med att jag aldrig fortsatte. Jag vet inte varför. Antagligen eftersom jag redan hade för många serier att kolla på. Men nu är jag exalterad på att få börja igen. Har hört att serien är väldigt explicit, så det är något jag behöver förbereda mig för, men jag tror verkligen att jag kommer älska karaktärerna. Att jag kommer älska historian. Älska Versailles. Verkar dock som att serien har blivit nedlagd efter tre säsonger, vilket låter lite tråkigt. 
 
 
Downton Abbey
 
Downton Abbey nämner jag ganska ofta när jag tar upp serier jag vill se på, serier jag har planerat att maratonkolla. Det känns egentligen jätte konstigt att jag inte har sett denna serie, eftersom det känns som något jag skulle älska. Men nu tror jag faktiskt att det är dags att oficiellt kolla på Downton Abbey. Har kollat igenom massor av bilder, har sett massor av nyheter relaterat till filmen. Jag tror det är dags att kolla på mitt allra första Downton Abbey avsnitt. Kommer först och främst bli roligt att faktiskt få en uppfattning kring denna legendariska serie, samtidigt som jag verkligen ser fram emot att se massor av skådespelare jag älskar dyka upp. T.ex. Matthew Goode. Lily James. Hoppas jag kommer tycka om den här serien lika mycket som jag tror att jag kommer göra.
 
Har ni sett några av dessa serier?
#1 - Lena

Har sett och älskar Downton Abbey. Dock är Matthew endast med i de sista säsongerna men lätt värd att se!

The Borgias såg jag och gillade men Verseilles slutade kag faktiskt med ganska snabbt då jag kände att den inte riktigt var min grej alls. Såg den endast för att en hel del bra skådisar var med.

Svar: Ja, jag måste verkligen börja Downton snart. Har tagit ett uppehåll i mitt Outlander maraton (vilket alltid verkar inträffa) så kanske blir i veckan.
Emelie Karlsson

#2 - Felicia

så skumt att du inte sett Downton Abbey ändå. Känns ju verkligen som en dig-serie :D

Svar: Eller hur? Bestämde mig för att kolla på serien för ett tag sedan, men blev då lite oinspirerad när den ej fanns på någon streamingtjänst. Men nu ska jag försöka igen!
Emelie Karlsson

#3 - Elsa

Vad roligt att höra att du vill börja kolla på Downton Abbey! Jag har faktiskt de senaste två veckorna haft lite av ett maraton jag med. Såg om de två första säsongerna då det var flera år sedan sist, och ska även fortsätta på säsong tre har jag tänkt. För att sedan komma ikapp till mitten av säsong fyra, där jag slutade titta när jag hade mitt första Downton-maraton. Förhoppningsvis blir det att jag äntligen får se de sista säsongerna också, som jag inte sett än!

Hur som helst så är det en superbra serie som jag är helt övertygad om att du kommer älska.