Deadpool 2 (2018)

 
Handling
 
After surviving a near fatal bovine attack, a disfigured cafeteria chef (Wade Wilson) struggles to fulfill his dream of becoming Mayberry's hottest bartender while also learning to cope with his lost sense of taste. Searching to regain his spice for life, as well as a flux capacitor, Wade must battle ninjas, the Yakuza, and a pack of sexually aggressive canines, as he journeys around the world to discover the importance of family, friendship, and flavor - finding a new taste for adventure and earning the coveted coffee mug title of World's Best Lover.
 
Mina tankar
 
SPOILERVARNING! Om ni har följt min blogg ett tag, vet ni kanske att jag inte var världens största fan av Deadpool. Varken när den först släpptes eller när jag såg om den för två, tre veckor sedan. Därför måste jag faktiskt säga hur otroligt det är att jag gick ut från Deadpool 2nöjd över vad jag hade sett. Uppföljaren känns nämligen mer som en film, än en pojkes (i detta fall, Ryan Reynolds) fantasi. Det var skönt att de hade beslutat sig för att blanda komedi med något mer, till skillnad från första Deadpool. Problemet är bara att dessa andra aspekter - handlingen, bland annat - inte fungerar. Om en frågar mig, skulle jag nästintill vilja säga att den här filmen var meningslös. 
 
Varför? För att allt som händer i Deadpool 2, ändras av Wade i eftertexterna. Ingenting som utspelade sig i denna film, kan alltså ha hänt. För om en ändrar något i historien, så kommer även framtiden självklart förändras. Eftersom att Wade nu åkte tillbaka i tiden för att rädda Vanessa, då betyder detta att han antagligen aldrig träffade Russell eller ens Cable. Då har vi helt plötsligt ingen film. Detta stör mig antagligen mer än vad det egentligen ska göra, men det känns lite som att Deadpools försök till att bli en seriösare (med en lös definition) film helt förstörs med detta faktum. 
 
Men jag nämnde ändå att jag blev nöjd. Detta är främst på grund av karaktärerna, och den vänskap, vi får se. Ryan Reynolds som Deadpool är ännu bättre i uppföljaren än han var i den första filmen - och Josh Brolin var till och med bättre som Cable än han var som Thanos. Men det är som sagt inte skådespelarnas och karaktärernas egna prestationer som gör Deadpool 2 till en genuint okej film, det är deras samspel. För hela filmen utgår från relationer - Wade och Vanessas, Deadpool och X-Mens, Deadpool och Cable, Wade och Russell. Detta nyfunna djup var det som Deadpool behövde, vilket resulterar i precis vad Deadpool säger - en familjefilm. 
 
Så till slut måste jag ändå säga att jag är officiellt såld på Deadpool som en filmserie. Självklart finns det problem att jobba med, detta var långt ifrån en perfekt film, men nu kändes det genuint. Roligt på ett bra sätt. Deadpool 2 var en stor förbättring av Deadpool, med en fantastisk soundtrack och fantastiska prestationer av alla parter medverkande. Nu tror jag de har hittat rätt och att det bara kommer bli bättre och bättre i framtiden - speciellt om Wade kommer till MCU. Så som svar på din fråga, beauty can come out of ashes, Deadpool. 
½