Kvinnliga klassiker | A Room With a View & Bend It Like Beckham

 
För ett tag sedan lade jag upp ett inlägg där jag presenterade en ny utmaning. En utmaning där jag ville se mer klassiker, äldre filmer - fast med en twist. Jag ville att alla skulle ha en feministisk aspekt i sig. Därför fixade jag ihop en lista på tjugo filmer - som ni hittar här - som jag tänkte se och recensera. Från en början tänkte jag se alla i ordning efter release, men detta väljer jag nu att släppa. Tror det går snabbare om jag faktiskt får se vilken jag är sugen på att se. Detta är del två, ni hittar del ett här.
 
 
Handling
 
When Lucy Honeychurch and chaperone Charlotte Bartlett find themselves in Florence with rooms without views, fellow guests Mr Emerson and son George step in to remedy the situation. Meeting the Emersons could change Lucy's life forever but, once back in England, how will her experiences in Tuscany affect her marriage plans?
 
Mina tankar
 
Filmatiseringen av A Room with a View är precis lika händelselös som boken. Den är dock även precis lika härlig som boken, precis lika mysig som boken. Det är överlag en väldigt bra filmatisering i mina ögon, samt även en väldigt bra film. Efter detta förstår jag verkligen varför alla tycker om Helena Boham Carter så mycket, för hon är en helt fantastisk skådespelare. Till och med så här tidigt in i hennes karriär. Tycker att hon är en perfekt Lucy, då hon verkligen passar in med känslan samt miljön. Mitt enda problem med den här filmen måste ha varit Julian Sands som George. Det var inte alls så jag hade porträtterat honom när jag läste boken, hade mycket hellre sett en ung Ralph Fiennes i rollen. Det hade varit helt perfekt.
 
 
Handling
 
A comedy about bending the rules to reach your goal, Bend It Like Beckham explores the world of women's football, from kick-abouts in the park to freekicks in the Final. Set in Hounslow, West London and Hamburg, the film follows two 18 year olds with their hearts set on a future in professional soccer. Heart-stopping talent doesn't seem to be enough when your parents want you to hang up your football boots, find a nice boyfriend and learn to cook the perfect chapatti.
 
Mina tankar
 
Det känns helt orimligt att jag inte har sett Bend It Like Beckham tidigare, för det här kändes verkligen som en film jag skulle älskat när jag var lite yngre. Tyckte dock fortfarande om den nu, när jag är lite äldre (bara det att den hade varit ännu bättre om jag såg den för ett par år sedan). Kan verkligen se varför alla älskar den här filmen. Tyckte först och främst att den porträtterade ett kvinnligt fotbollslag på ett väldigt bra sätt, i alla fall sett till att den här filmen släpptes för sexton år sedan. Tyckte även om de kulturella aspekterna, som jag också tyckte behandlades på ett bra sätt (inte för att jag egentligen kan bedöma det). Men min favoritaspekt måste ändå ha varit förhållandet mellan Jess och Joe. Så fina tillsammans! Hur snygg är även inte Jonathan Rhys Meyers? 
#1 - Flisan

Älskade Bend it like Beckham när jag var yngre hehe :P

Svar: Ja, jag förstår inte hur jag kan ha missat den!
Emelie Karlsson

#2 - Lena

Bend it Like Beckham tvingade jag alla mina vänner att titta på när den kom haha. Måste se om på den snart, kanske göra ett inlägg med ”se om ungdomsfilmerna som jag älskade”

Gillade A Room With A View jag med precis som du säger händer det inte så mycket men den är sådär härligt mysig ändå. Och jag älskar Helena Bonham Carter!

Svar: Ja, ett sådant inlägg skulle nog vara jätte kul att läsa! Och att se om sina favoriter när en var yngre är också kul haha!


Ja, jag tyckte boken var bättre än filmen. Men ändå en väldigt bra filmatisering!
Emelie Karlsson