Min månad i film | juni 2018

 
Precis som maj, så blev juni en helt okej månad när det kommer till film. Jag hade ett par svackor, främst eftersom jag prioterade att kolla på serier (samt jobba), men jag fick ändå ihop ett stabilt antal filmer. I juni såg jag nämligen 23 filmer. Noll biobesök, noll rewatch (!!), en animerad, tre Hallmark, nitton övriga. Om ni inte har Letterboxd, vilka detta bilder är tagna från, är siffran till vänster om filmaffischen datumet jag såg filmen. Pilarna bredvid hjärtat existerar om det är en film jag sett tidigare. Filmtitlarna som är länkar tar er till mina respektive recensioner, om ni vill läsa mer tankar kring filmerna.
 
Filmerna jag såg i juni
 
 
Jag började månaden med att kolla på en animerad film, i Lissabon, nämligen Smurfs: The Lost Village. Hade sett halva denna film innan, men såg nu alltså klart den. Tyckte den var jätte bra! Har en soft-spot för smurf-filmerna. Sedan såg jag Midnight Sun, som jag inte alls tyckte var bra vilket ni kanske ser. Valde dock att se nya Tomb Raider  precis efter som var mycket bättre. Trodde inte att den skulle vara så bra som den faktiskt var! Efter att ha sett Midnight Sun blev jag även ganska intresserad av Bella Thorne, och valde att se den korta dokumentären Inside the Life of Bella Thorne. Den fick mig faktiskt att förstå henne som individ. Samma dag såg jag även Barely Lethal. Lättsam, helt okej film. 
 
 
Sedan kom jag in i en period av filmer som jag inte riktigt tyckte om, vilket ni kan se på alla (eller avsaknaden av) stjärnor. Det började med Mary Shelley, som jag tyckte var en katastrofal biografi av just Mary Shelley. Sedan såg jag två Hallmark-filmer, Marrying Mr. Darcy och The Perfect Bride: Wedding Bells. Båda var ungefär lika bra, men uppföljaren till Perfect Bride drog ändå det längsta strået. Sedan kollade jag in månadens film, The Kings of Summer, som jag inte heller tyckte var något vidare. Tråkigt nog. Sedan såg jag även Cafe Society, som jag inte tyckte om heller. Det var en dålig filmperiod helt enkelt.
 
 
Efter det kom jag in i en period där jag enbart verkade vilja kolla på romantiska filmer. Jag började med Set It Up, en Netflix Original-film. Den tyckte jag faktiskt om jätte mycket. Tyckte den var bättre än The Kissing Booth, till och med. Sedan såg jag A Cinderella Christmas eftersom jag hade återfunnit min besatthet av Peter Porte. Tyckte om den väldigt mycket, som ni kan se. Sedan valde jag att kolla på två teacher/student förhållande-filmer: Blame och Molly Maxwell. Blame var väldigt annorlunda, vilket jag faktiskt kunde uppskatta. Molly Maxwell rörde upp otroliga känslor hos mig, men förlorade en halv stjärna på grund av slutet. Sedan såg jag även månadens tredje och sista Hallmark-film, Love at First Dance. Den var helt okej. 
 
 
Sedan kom även månadens tredje teacher/student-film, Daydream Nation. Kan ju säga att jag blev besviken, om något. Den var inte alls vad jag hade förväntat mig, och inte alls vad jag ville se. Sedan tog jag mig äntligen i kragen och kollade på It. Att kolla på den filmen kändes precis som att läsa en Stephen King-bok, vilket jag tycker alla adaptioner av hans böcker bör bidra med. Såg sedan Blockers och skrattade mer än jag hade gjort på länge - den är verkligen hysterisk! Hoppas det kommer en uppföljare. Inte ofta det kommer komedier med bra budskap. Sedan såg jag äntligen en till kvinnliga klassiker-film, Bend It Like Beckham. Förstår inte hur jag kan ha missat den under min barndom. 
 
 
Här ovanför ser vi alltså de sista fyra filmerna jag såg i juni månad. Vi började det hela med The Queen, vilken jag enbart såg eftersom jag hade haft en film-svacka. Kändes som en tre-stjärnor-film rakt igenom för mig. Ganska ointressant, om jag ska vara ärlig. Sedan såg jag Ideal Home, en av de bästa filmerna jag har sett i år. Hur ofta är de vi får en feel-good film om ett gift gaypar? Aldrig. Sedan såg jag The Year of Spectacular Men och Rip Tide. Den förstnämnda var ganska bra faktiskt! Karismatisk, om något. Rip Tide kändes som att de missade alla chanser de hade. Det var en jätte intressant koncept, men allt var så underutvecklat.
 
Månadens bästa och sämsta film 
 
Månadens bästa film är självklar för mig faktiskt, samtidigt som det är månadens enda fullpott sett till stjärnor. Filmen jag pratar om är alltså Ideal Home, med Paul Rudd och Steve Coogan. Det är sådan film jag vill se om och om igen, utan stopp. Kan verkligen tipsa om Ideal Home - tror den kommer vara med på min "bästa filmerna jag såg 2018" lista, enkelt. Månadens sämsta film måste jag nog faktiskt tilldela Mary Shelley. Jag blev så himla besviken när jag såg den filmen. 
#1 - Lena

Alltså jag har sett Rip Tide men minns absolut ingenting mer än att det är surfing med hahaha