8 uppkommande period drama-serier

 
 
"Set during the final days of slavery in 19th century Jamaica, we follow the trials, tribulations and survival of plantation slave July and her odious mistress Caroline."
 
Det här är en serie jag hade missat helt och hållet. The Long Song, med bland annat Hayley Atwell, Jack Lowden och Tamara Lawrance. Serien har premiär ikväll, och jag måste faktiskt säga att jag ser fram emot den väldigt mycket. Det är tyvärr bara en mini-serie med tre delar, men jag tycker att det låter lite som Jamestown. Fast på Jamaica. Sedan tackar jag heller aldrig nej till Hayley Atwell. 
 
 
 
"A look at the lives of residents living in a Delhi mansion during the cusp of 19th century."
 
Beecham House hamnade på min radar på grund av att Leo Suter ska vara med, en av mina favoriter från Victoria. Förutom Leo Suter hittar vi även bland annat Tom Bateman i skådespelarskaran. Vad som intresserar mig mest med den här serien dock, förutom Leo Suter, är att den är filmad och utspelar sig i Indien. Samt att Gurinder Chadha står bakom serien, som bland annat producerade Bend It Like Beckham. 
 
 
 
"Anne Lister returns to Halifax, West Yorkshire in 1832, determined to transform the fate of her faded ancestral home Shibden Hall."
 
Det här är en till serie jag har hittat på grund av en specific skådespelare, i detta fall Sophie Rundle som var med i Jamestown (och Peaky Blinders för er som kollar på det). Annars har jag inte riktigt skapat en uppfattning kring Gentleman Jack, främst eftersom att det alkohol-relaterade namnet förvirrar mig. Tycker dock om att det baseras på riktiga människor. 
 
 
 
"The beautiful Spanish princess, Catherine of Aragon, navigates the royal lineage of England with an eye on the throne."
 
Det här är väl antagligen den serie på min lista som flest människor ser fram emot, The Spanish Princess, ännu en filmatisering av Philippa Gregorys böcker. Jag tycker inte riktigt om Gregory, eftersom hon är känd att vrida historia som hon själv vill, men jag är väldigt exalterad över denna serie. Om en kollar på hennes serier med källkritiska ögon, så känns det ändå acceptabelt. Och denna handlar om Catherine of Aragon. Vem kan tacka nej till Catherine of Aragon?
 
 
 
"Story of the greatest tsarina, Catherine the Great and the Hermitage."
 
Efter The Spanish Princess hittar vi en till serie om en mäktig kvinna, nämligen Catherine the Great. En av de mäktigaste kvinnorna som någonsin levt. Detta är en serie av HBO, och kommer att ha Helen Mirren i titelrollen. Det är alltså därför en lite större produktion än resten på denna lista. Tror detta inte kan bli något annat än fantastiskt.  
 
 
 
"Television adaptation of Victor Hugo's classic novel which follows Jean Valjean as he evades capture by the unyielding Inspector Javert. Set against a backdrop of post-Napoleonic France as unrest beings to grip the city of Paris once more."
 
Denna filmatisering av Les Misérables har jag pratat om förut på bloggen. Senast förra veckan, till och med. Men detta är något jag verkligen, verkligen ser fram emot. Först och främst eftersom att det inte är en musikal, men även för skådespelarskaran. Lily Collins, Dominic West, Olivia Colman, David Oyelowo, Ellie Bamber. Detta kommer bli helt fantastiskt. 
 
 
 
"In London during the Edwardian era, George and Amy's attempt to start a life together is interrupted by a Martian invasion of Earth."
 
Det här är också ett väldigt intressant projekt, filmatiseringen av The War of the Worlds. Främst eftersom att serien kommer ha en aspekt som handlar om utomjordingar. Detta är en mini-serie som antagligen kommer att sändas nästa år, som bland annat har Eleanor Tomlinson och Greg Kinnear bland skådespelarna. 
 
 
 
"Two children embark on a magical adventure through parallel universes."
 
Sedan hittar vi en till filmatisering av en bok, och något som är lite annorlunda från de andra serierna jag har tagit upp. His Dark Materials är nämligen en ny filmatisering av trilogin vid samma namn av Philip Pullman, som tidigare blev en storfilm kallad The Golden Compass. Detta kommer alltså vara lite mer fantasy blandat med historia, vilket också alltid är roligt. Skådespelarskaran är även väldigt imponerande hittills, med namn som James McAvoy, Lin Manuel-Miranda och Ruth Wilson. 
 
Har ni planerat att se några av dessa?
#1 - Film&serier bloggen

Jag funderar på att ge Les Misérables en chans. Tror jag skulle gilla den!

#2 - Anonym

Sååååå taggad på Les Miserables!
Alltid så bra tips kommer jag hinna se något annat hahhhaah