The marvel tag

 
Elsa på Gillafilm lade idag ut en tag som handlar om Marvel - och vem är jag egentligen om jag inte besvarar den jag med? Hon döpte den till the marvel tag, och jag tyckte det var så snyggt så jag fortsätter med det namnet. Hennes svar hittar ni här om ni även vill läsa dem. Denna lista (som jag mixtrat lite med) behandlar alltså inte något i serietidningsvärlden utan bara MCU. Det blir antagligen så att jag skapar en liknande lista senare, som tvärtom bara behandlar serietidningsvärlden. Men nu tycker jag vi kör igång. 
 
Favoritfilm
 
Ni vet antagligen svaret på den här frågan nu, eftersom att det 1. aldrig förändras och 2. nämns ganska ofta här på bloggen. Min favoritfilm som marvel cinematic universe har skapat är Captain America: The Winter Soldier. Det speciella med den är att det även är min absoluta favoritfilm. Inte bara Marvel, utan överlag. Tycker den innehåller en exceptionell blandning mellan superhjälte och spion. Fantastiskt filmad, fantastisk handling, fantastiska karaktärer. Inte ens episka, otroliga Infinity War kunde slå den här filmen för mig. 
 
Favoritkaraktär med egen film 
 
Captain America var min första kärlek, så jag måste faktiskt säga honom. Ogillar honom i serietidningarna, men älskar honom i filmatiseringarna. Chris Evans är perfekt i rollen, och jag kommer gråta blod i Avengers 4 när hans run är över. En ny kärlek jag har utvecklat är även Doctor Strange. Trodde aldrig att detta skulle inträffa, eftersom att jag först var så anti att Cumberbatch skulle spela honom, men han är otroligt intressant! Han öppnar även en helt ny värld för marvel cinematic universe (tänk en sorcerer supreme film! med wiccan!), vilket också är kul i sig. 
 
Favoritkaraktär utan egen film
 
Egentligen tycker jag inte om någon från denna filmserie (på grund av hela Gunn-problematiken) (och tvåans mediokra kvalitet), men jag måste faktiskt säga Gamora. Har fortfarande åsikten att hon kunde vara bättre än hon är, coolare än hon är, men jag tycker ändå om henne väldigt mycket. Tycker även om Scarlet Witch, men jag är fortfarande lite sur över hur underpowered hon är i filmerna. Samt hur lite Elizabeth Olsen verkar bry sig om karaktären och världen karaktären existerar i. 
 
 
Bästa skurk
 
Thanos, uppenbarligen. Det finns inget annat svar som fungerat på denna fråga, egentligen. Det bygges upp till Thanos under tre faser av marvel cinematic universe, och han levererade verkligen när han kom på riktigt. Förstår inte hur folk kan tycka Brolin var bättre som Cable än som Thanos! Hallå! Det kommer även bli intressant att se honom i Avengers 4, och se vad han gör nu. Vem som kan slå honom (*host* Captain Marvel *host*). Det är den perfekta filmatiseringen av en av Marvels mest ikoniska skurkar, och vi lever att se det. Wow. 
 
Bästa fight-scene
 
Det var kul att se alla kvinnor i Marvel slåss tillsammans mot Proxima i Infinity War. Var jätte mäktigt att få uppleva. Sedan tycker jag även om en av öppningsscenerna i The Winter Soldier när Captain America tar sig ombord på skeppet. Den var väldigt snyggt gjord. Men min absoluta favorit måste faktiskt vara när Bucky och Captain America slåss mot Iron Man i slutet av Civil War. Detta på grund av att den är episk samtidigt som den är sjukt emotionell. Speciellt när Tony säger åt Steve att han inte är värdig skölden. Det var så otroligt rått. 
 
Den karaktär som borde få en egen film
 
Egentligen tycker jag inte någon existerande karaktär borde få en egen film. Vi har redan sett väldigt mycket av allihopa, och jag tycker det hade varit väldigt tråkigt med deras solofilmer (även fast jag inte hade tackat nej, självklart). Hade mycket hellre vilja se en solofilm med en ny karaktär, eller ett nytt lag. Men om jag måste välja, skulle jag nog säga Hawkeye (fast med en ny skådespelare, Renner är katastrofal). En Hawkeye-film med båda Hawkeyes - Clint och Kate. Men, som sagt, bara om Clint spelas av en ny skådespelare. He's not my Hawkeye. Annars hade jag även kunnat se en Wasp solofilm, med Janet. Dock inte Hope, utan Nadia (vad omständigt jag är). 
 
Bästa relation
 
Om denna fråga hade ställts för ungefär ett år sedan, hade jag svarat Bucky och Steve ganska lätt. Men nu är jag inte övertygad, faktiskt. Det är i alla fall i så fall inte en lika stor ledning (om jag skulle kolla om The Winter Soldier eller Civil War nu dock skulle jag antagligen ta tillbaka detta statement). Nu måste jag faktiskt säga att min favoritrelation nätan är Gamora och Nebula. Tycker den är mycket mer intressant i skrivande stund. (Sämsta relation hade varit mycket lättare, *host* Natasha och Bruce, Gamora och Star-Lord). Loki och Thor hade också varit ett alternativ.
 
 
Bästa soundtrack
 
Självklart är det kul med filmer som har lite roligare musik, Guardians of the Galaxy, Thor Ragnarök och Ant-Man and the Wasp till exempel. Men när det kommer till Marvel, föredrar jag faktiskt musik utan sångröst. Vanlig filmmusik, alltså. Därför är mitt svar på den här frågan Thor: The Dark World. Främst på grund av Into Eternity, som är en av de bästa filmlåtarna som någonsin skapats. Brian Tyler är fantastisk. Men tycker överlag att musiken från Thor: The Dark World är den finaste Marvel har hittills. Sedan ger även Wakanda från Black Panther och Avengers theme song mig rysningar. 
 
En kommande film jag längtar till

Det är tre Marvel-filmer jag ser fram emot extra mycket just nu. Den första är självklart Avengers 4, som kommer att bli revolutionerande. Men jag ser även fram emot Far From Home väldigt mycket, främst eftersom att de kommer resa runt i Europa. Men den film jag ser fram emot mest just nu är ganska självklart Captain Marvel. Jag är övertygad om att den kommer att bli helt fantastisk. Revolutionerande. Jag tror även att den, till skillnad från Wonder Woman, kommer göra något för att faktiskt förtjäna sin feministiska titel. Yes I said it. 
 
Favoritskådespelare
 
Det finns faktiskt inte jätte många skådespelare i marvel cinematic universe som intresserar mig jätte mycket. Många är problematiska, till exempel alla Guardians of the Galaxy skådespelare, Scarlett Johansson och Jeremy Renner, och resten är faktiskt (i skrivande stund) ganska ointressanta för mig. Men sedan har jag självklart en uppenbar favorit, som faktiskt är med bland mina topp tre favoritskådespelare överlag. Paul Rudd. Min älskling. Världens snällaste människa, och en riktigt bra skådespelare. Andra alternativ hade varit Natalie Portman och Jude Law, som spelar lite mindre roller.
#1 - Elsa

Vad roligt att du gjorde denna taggen! Fråga: På "bästa relation"-frågan, menar du Loki & Thor som alternativ till sämsta eller bästa relation?? Haha måste få veta. Blev lite chockad först men sen insåg jag att dina svar på sämsta var inom parentes så kan ju hoppas att jag bara missförstod när jag först läste :D

Svar: Menar Thor och Loki som alternativ till bästa relation!
Emelie Karlsson

#2 - Elsa

Bra det ;)

Svar: Haha eller hur!
Emelie Karlsson