Klassiker ur ett kvinnligt perspektiv | En utmaning

 
 
En utmaning. 
 
När folk berättar om filmer som förändrat deras liv, nämns ofta klassiska filmer. Detta kan jag inte säga, eftersom jag knappt sett några. Därför vill jag utmana mig själv att se fler klassiker - fast med en twist. För jag vill nämligen bara se klassiker som berättas främst utifrån ett kvinnligt perspektiv. Helst feministiska klassiker. Utifrån ett antal "feministiska filmer du måste ha sett" listor har jag därför tagit fram tjugo filmer. Tjugo filmer som jag tänker utmana mig själv att se, helst så snabbt som jag kan. Ni kommer att kunna följa min process här, men jag tänker även försöka recensera varje film här på bloggen. Detta inlägg ingår i temaveckan "verk som har påverkat mitt liv", som jag skriver i samarbete med Felicia, Karin, Elsa och Sara.
 
 
 
 
De filmer jag ska se
 
  • Some Like it Hot (1959)
  • Breakfast at Tiffany's (1961)
  • 9 to 5 (1980)
  • A Room with a View (1985)
  • The Color Purple (1985)
  • Thelma & Louise (1991)
  • A League of Their Own (1992)
  • Orlando (1992)
  • Now and Then (1995)
  • Girl, Interrupted (1999)
  • Erin Brockovich (2000)
  • Miss Congeniality (2000)
  • Amelie (2001)
  • Bend It Like Beckham (2002)
  • Frida (2002)
  • Chicago (2002)
  • Kill Bill: Vol.1 (2003)
  • Iron Jawed Angels (2004)
  • Million Dollar Baby (2004)
  • The Help (2011)
#1 - Lena

Bend it Like Beckham är en av mina favoriter från när jag växte upp!
A Room With A View är också bra :D

Svar: Hoppas jag tycker om den med! Har säkert sett Bend it Like Beckham när jag var yngre, kommer bara inte ihåg det i så fall!
Älskade boken A Room with a View så hoppas verkligen att jag tycker om filmen med!
Emelie Karlsson

#2 - Felicia

Åååh the help ❤️❤️❤️ Se den. Kill Bill är väldigt bra också (tvåan är dock bättre). Breakfast at Tiffanys är fin.

Svar: Jaa har hört att The Help ska vara jätte bra, så är jätte taggad!! Tänker nog gå efter release i ordning, så den kommer tyvärr sist haha. Kommer nog se Kill Bill 2 också om jag tycker om ettan!
Emelie Karlsson

#3 - Filippa

Av dessa har jag bara sett Miss Congeniality och Frida. Miss Congeniality kan jag kolla på hur många gånger som helst utan att tröttna, den är verkligen kul! Det ska bli roligt att se vad du tycker om alla filmer :)

Svar: Åh, vad roligt!! Miss Congeniality är faktiskt en av de filmer jag ser fram emot mest att se!
Emelie Karlsson