Jag såg alla Mission Impossible-filmerna på en dag | Vad tyckte jag?

 
Igår bestämde jag mig för någon anledning att jag idag skulle se alla Mission Impossible filmerna. Detta känns helt orimligt, då det inte är min typ av film - och jag tycker verkligen inte om Tom Cruise. Men det var något jag bestämde mig för, och något jag även slutförde. Idag, den 24 maj, såg jag alla fem Mission Impossible-filmer som just nu finns ute. Läs vidare för att se vad jag tyckte om alla. 
 
 
Mission Impossible
 
Det här kändes faktiskt, oväntat nog, som en väldigt oambitiös start på en filmserie. Det kändes lite som att de förlitade sig på tv-serien, att det var de fansen som skulle se denna filmserie. Därför förstod jag inte jätte mycket av vad som faktiskt hände, speciellt inte aspekterna till Ethans jobb. Men den var ändå helt okej, skulle jag vilja säga. Speciellt scenen i slutet med tåget, där kändes allt väldigt planerat och snyggt. Annars kändes den lite väl förutsägbar och medioker för att ha startat upp en så här stor filmserie. 
 
 
Mission Impossible II
 
Undrar vad som egentligen gick fel med denna andra Mission Impossible filmen. Allt, om jag skulle få gissa. Det enda som var bra med den här filmen, om jag ska vara ärlig, var Dougray Scott som känns gjord för sin roll. Men annars var detta bland det tråkigaste jag har sett. Allt vi fick var Tom Cruise' obehagliga hår och massor av slow motion-scener. Det fanns även en stor avsaknad av action, vilket känns lite konstigt i en spionfilm. Detta var en riktigt dålig film, faktiskt. Thandie Newton är dock fantastisk, Dougray med. 
 
 
Mission Impossible III
 
Anledningen bakom varför den tredje Mission Impossible filmen var så bra som den faktiskt var, för mig, var det faktum att den började med slutscenariot och sedan visade hur det hade blivit så. Det gjorde så att vi hade något att se fram emot, vilket jag tycker Mission Impossible filmerna innan har haft problem med. Spänningen, alltså. Sedan tycker jag även om att de introducerade något som faktiskt kunde bli en svaghet för Ethan, Julia. Det gav också den här filmen en större mening. Speciellt när filmen faktiskt bara handlade om att han skulle rädda henne, i princip. Skönt att de introducerade Simon Pegg också, han passar in perfekt. ★½
 
 
Mission Impossible: Ghost Protocol
 
Det här var bättre än de tre första, och det hade jag faktiskt förväntat mig. Allt kändes mer moderniserat, med bättre kvalitet och en bättre berättelse. Samtidigt som vi faktiskt för första gången fick relativt mycket action - väldigt koreagraferad action, till och med. En aspekt som jag verkligen uppskattade med den här, förutom att den var mycket bättre gjord, var att den inte handlade om något inuti själva huvudgänget. I den första filmen handlade allt självklart om det, i den andra hade vi en infiltratör och i den tredje var det Ethans bästa vän. I denna fanns ingenting sånt, och det var jätte skönt. Skönt att faktiskt få en gruppdynamik. ½ Detta var min favorit!
 
 
Mission Impossible: Rogue Nation
 
Jag måste faktiskt säga att jag blev besviken när mitt maraton avslutades med Rogue Nation, för jag trodde att den här filmen skulle vara mycket bättre än den faktiskt visade sig att vara. Som jag tidigare har nämnt så är jag all for moderniseringen av Mission Impossible (tycker till och med att det är dags att byta huvudkaraktär nu), men nu kändes det lite väl kommersiellt. Till exempel biljakten med bmw-bilen, herregud. Men vad jag kan säga om Rogue Nation var i alla fall att den var väldigt underhållande, då filmen hade ett väldigt högt tempo hela tiden. Inte den bästa Mission Impossible, inte den sämsta. Någonstans i mitten. 
#1 - Karin

Jag såg alltid på dessa när jag var sjuk... speciellt trean. Bara sett fyran en gång, och aldrig femman. Borde göra detta snart!

Svar: Ja, fyran blev min favorit till slut faktiskt! Trodde att det skulle bli femman, men blev lite besviken där. Trean var dock också jätte bra!
Emelie Karlsson