De 8 bästa böckerna jag har läst hittills i år

Hittills har 2018 har jag inte läst så mycket böcker som jag kanske egentligen vill, men det känns ändå ganska okej. För jag har ändå läst ett par väldigt bra böcker, som ni kan se här ovanför. Dessa är de 8 bästa böckerna jag har läst hittills i år - böcker jag har totalälskat. → På en åttonde plats hittar vi Howards End av E.M Forster. Det är den andra boken jag har läst av honom, och den andra boken jag har älskat av honom. Läste denna samtidigt som jag kollade på mini-serien, vilket gjorde upplevelsen ännu mer speciell. → På en sjunde plats hittar vi The Defiant av Lesley Livingston, uppföljaden till The Valiant. Det förstörde lite för mig att jag inte kom ihåg allt från den första boken, men detta var ändå en fantastisk uppföljare. → På en sjätte plats hittar vi Moxie av Jennifer Mathieu. En feministisk bok som handlar om att förändra en skola, dess lärare, dess elever från grunden. Riktigt bra. 
 
→ På en femte plats hittar vi Blood Water Paint av Joy McCullough, en bok delvis skriven i vers. Den handlar om Artemisia Gentileschi, som på 1500-talet blir våldtagen och försöker överkomma detta genom att få våldtäktsmannen straffad. Detta var en otroligt stark bok, som jag rekommenderar er alla att läsa. → På en fjärde plats hittar vi Starfish av Akemi Dawn Bowman. Ni kan läsa vad jag tyckte om den här→ På en tredje plats hittar vi Truly Devious av Maureen Johnson. En bok som utspelar på en skola som präglas av ett tidigare brott (samt ett nytt). Det är en helt otroligt deckare, vars uppföljare jag inte kunde se fram emot mer. → På en andra plats hittar vi Juniper Lemon's Happiness Index av Julie Israel. Den var emotionell, underhållande, helt fantastisk. En av mina favoritböcker. → På en första plats hittar vi också en av mina absoluta favoritböcker, The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society av Mary Ann Shaffer och Annie Barrows. Det var en resa att läsa denna bok, och jag kunde inte älska den mer.
 
Vilka är de bästa böckerna ni har läst hittills i år?
#1 - Filippa

Åh, jag har verkligen läst en massa bra böcker i år. Men om jag ska ranka mina top 8 så är det väl Children of Blood and Bone, de 5 Grisha-böckerna, The Cruel Prince, Illuminae, Foolish Hearts, Dark Matter, The Marrow Thieves och Beasts of Extraordinary Circumstance (och HP så klart!). Av de du har läst så har jag bara läst Truly Devious, och den var ju verkligen konstig, men bra! Ska bli kul att läsa nästa :)

Svar: Måste verkligen ta och läsa igenom Grisha snart, tror verkligen det är böcker jag skulle tycka om!
Emelie Karlsson

#2 - Karin

Tror min favorit från i år är The Secret History av Donna Tartt. Riktigt bra bok!