5 filmer som har påverkat mig

 
 
Captain America: The First Avenger
Marvel
 
Den här säger sig antagligen självt, men den första Captain America-filmen var den som fick mig att börja älska Marvel. Tror att det var den första filmen jag såg - samt den första filmen jag verkligen tyckte om jätte mycket. Efter det här var jag helt fast, och vi vet hur det är nu. Captain America trilogin kommer nog alltid att vara min favorit, och denna kommer alltid vara den som startade allt. 
 
 
 
 
The Best Exotic Marigold Hotel
Förståelse
 
Innan jag kollade på The Best Exotic Marigold Hotel för bara en vecka sedan, hade jag otroliga förutfattade meningar om Indien. Det kan jag faktiskt erkänna. Nu är jag kär i landet. Känner att liknande filmer verkligen kan öppna ögonen hos folk, för en att förstå hur lika alla vi människor är. Det lär en verkligen förståelse, och acceptans. Älskar filmer som utmanar mina tankegångar, vilket denna gjorde. 
 
 
 
 
Call Me by Your Name
Sex
 
Innan jag såg Call Me by Your Name var jag en sådan människa som alltid kollade parents guiden på Imdb - jag ville alltid undvika alldeles för råa sexscener. Men den här filmen hjälpte verkligen mig att normalisera sex. Lite väl sent i livet kanske, men det gjorde den. Call Me by Your Name hjälpte mig alltså överkomma den kant, till den värld där sex är normaliserat, fint och går att prata om. Precis som det ska vara. 
 
 
 
 
Love Actually
Första favoritfilm
 
Precis som med Captain America, säger det här sig lite självt, men Love Actually var min första favoritfilm. Den film som fick mig att älska film överhuvudtaget. Brukade se Love Actually två gånger om året, med människor jag älskade. Det blir inte bättre än så egentligen. Så Love Actually är den film som startade allt för mig - min kärlek till film, till Keira Knightley, till Hugh Grant. Allt. 
 
 
 
 
Pride & Prejudice
Period drama & historia
 
Pride & Prejudice var ett av de första period dramorna jag såg i mitt liv - i alla fall det första jag verkligen kan komma ihåg. Så är det nog för ganska många med just den här filmen. Vad denna gav mig dock, var ett enormt intresse för just period drama som genre, och historia som ämne. Detta är två saker jag fullkomligt älskar idag, som jag föredrar framför allt annat av dess slag. 
 
 
Detta inlägg ingår i temaveckan "verk som påverkat mitt liv", och är ett samarbete mellan mig, FeliciaKarinElsa och Sara.