Min månad i film | Maj 2018

 
Maj blev en helt okej månad sett till filmkollande. Prioriterade mer att kolla ikapp serier, men det blev ändå totalt 28 filmer. Två biobesök, tre rewatch, två hallmark, tjugoen övriga. Om ni inte har Letterboxd, vilka detta bilder är tagna från, är siffran till vänster om filmaffischen datumet jag såg filmen. Pilarna bredvid hjärtat existerar om det är en film jag sett tidigare. Filmtitlarna som är länkar tar er till mina respektive recensioner, om ni vill läsa mer tankar kring filmerna.
 
 
Den första filmen jag såg den här månaden var Agora, en film som handlar om spänningar mellan religioner med Hypatia som huvudkaraktär. Tyckte den här filmen var ganska bra faktiskt, men jag tror jag hade tyckt om den mer om det var en Hypatia-biografi. Sedan såg jag två musikaler - Hairspray och Newsies. Hairspray tyckte jag var helt fantastiskt, Newsies främst bra på grund av Bill Pullman och Christian Bale. Sedan såg jag en film i mitt kvinnliga klassiker-maraton, nämligen Some Like It Hot med Marilyn Monroe. Den tyckte jag var helt fantastisk! Sedan såg jag Kissing Booth, som verkar vara värsta grejen nu. Tyckte den var bra, bättre än jag trodde. 
 
 
Efter Kissing Booth blev jag sugen på att se en liknande ny release, nämligen The Honor List. Den här filmen älskade jag! Den är ett stort tips till er alla. Sedan gick jag på månadens första biobesök, nämligen Deadpool 2. Alla vet antagligen att jag inte alls tyckte om Deadpool, men Deadpool 2 var en enorm förbättring. Sedan såg jag månadens första Hallmark - en gammal för att förbereda mig inför june weddings. Sedan såg jag två till kvinnliga klassiker-filmer, Breakfast at Tiffany's och Nine to Five. Tyckte om båda två, men på helt olika sätt.  
 
 
Sedan blev det dags för det kungliga bröllopet, och jag bestämde mig för att se Harry & Meghan filmen. Den var mycket bättre än jag trodde att den ska vara, om jag ska vara ärlig. Självklart inget mästerverk, men en fin biografi. Sedan kom mitt andra biobesök, nämligen på filmatiseringen av Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society. Boken är en stor favorit och jag måste faktiskt säga att filmen gjorde ett okej jobb gentemot den. Sedan såg jag en till Hallmark-film - Royally Ever After - som var katastrofal. Sedan såg jag även en till kvinnlig klassiker-film, som jag tyckte om jätte mycket. Älskar boken den baseras på. Sedan valde jag att se om The Proposal, vilket är en av mina favoritfilmer. 
 
 
Sedan ville jag se lite nya releaser, så jag valde att se Every Day och Thoroughbreds. Två helt annorlunda filmer. Tyckte om Thoroughbreds jätte mycket, den var väldigt annorlunda, men tyckte att Every Day var ganska medioker. Efter detta började mitt Mission Impossible maraton, där jag hade beslutat att se alla Mission Impossible filmerna på en dag. Här ovanför ser ni de tre första, där jag tyckte den tredje var den överlägset bästa. Ettan var helt okej, tvåan var nästintill värdelös.  
 
 
Mission Impossible maratonet fortsatte med fyran och femman, där jag tyckte fyran var den bästa av alla och femman ganska medioker. Tråkigt, eftersom jag trodde femman skulle vara jätte bra! Kul att jag blev positivt överraskad av den fjärde i alla fall. Sedan kollade jag om Camp Rock, klassiker, för att sedan se nya releasen A Wrinkle in Time. Måste i efterhand säga att jag förstår varför den nästintill bara har fått dålig kritik. Herregud vilken katastrof filmen är.  
 
 
Sedan kommer vi till de fyra sista filmerna, där High School Musical är först ut. Valde att se om filmen en kväll, vilket var ett väldigt bra beslut. Kommer nog alltid vara en av mina favoritfilmer. Sedan såg jag tre ganska "random" filmer: The Promise, Baywatch och Love, Simon. Ingen var något vidare bra, om jag ska vara ärlig. The Promise måste varit bland det mest gråa jag har sett. Kunde varit så mycket bättre. Sedan såg jag Baywatch, enbart för Ilfenesh Hadera, och den behöver vi inte ens prata om. Sedan blev Love, Simon den sista filmen jag såg i maj. Blev faktiskt väldigt besviken. 
 
Månadens bästa och sämsta film 
 
Som sagt väljer jag här att inte ta filmer jag har sett förut, så Camp Rock och High School Musical får bl.a. inte väljas här. Därför måste jag säga att månadens bästa film var The Honor List eller Some Like It Hot. Vädligt oväntade svar, i alla fall för mig, men jag tyckte verkligen att de var fantastiska. Den fjärde Mission Impossible-filmen kan också få vara med på ett hörn. Månadens sämsta filmer är ganska uppenbara för mig, för dessa var A Wrinkle in Time och Baywatch. Det var länge sedan jag såg två filmer som är så genuint dåliga. 
#1 - Lena

Gillade Simon vs the Homo sapiens agenda men filmen räckte inte fram riktigt. Helt okej men kändes som Om man sett den förut

#2 - Lena

Gillade Simon vs the Homo sapiens agenda men filmen räckte inte fram riktigt. Helt okej men kändes som Om man sett den förut

Svar: Ja, den var verkligen inget speciellt!
Emelie Karlsson

#3 - Elsa

Some Like It Hot blev en av mina favoriter bland klassikerna när jag såg den. Sista repliken är guld!
Roligt att du gillar Hairspray, tycker den är helt underbar.
Jag vill väldigt gärna se A Room With a View, mest för Helena Bonham Carter... Men såg att den finns på flera streamingsajter, så snart så.