De bästa filmerna jag har sett (hittills) 2018

 
Nu har halva året gått, därför känner jag att det är dags att lägga ut ett par inlägg för att sammanfatta mitt år hittills. Ett för serier, ett för skådespelare, ett för filmer - vi börjar med det för filmer. I detta inlägg tänkte jag därför ta upp de bästa filmerna jag har sett hittills under 2018. Det behöver inte vara filmer som har släppts i år, utan bara filmer jag har sett (för första gången!) i år. Det är tretton filmer jag har samlat ihop, som jag tyckt om mest i år (hittills) och består av en relativt salig blandning. Har ni sett några av dessa?
 
Avengers Infinity War (2018)
 
Vi börjar stort, med årets största film - Infinity War. Jag skulle nog egentligen behöva se den här filmen en gång till för att egentligen förstå allt, för att förstå hur mäktig den faktiskt är - men jag är ändå övertygad om att det här kommer att bli årets bästa film för mig. Oavsett vad som händer i framtiden, oavsett vad jag ser i framtiden. Det finns ingenting som kan slå det här. Kvalitetsmässigt? Kanske, egentligen. Men känslomässigt? Aldrig. Och ibland tycker jag faktiskt att en kan gå på det helt och hållet. Speciellt med Marvel.
 
Lady Bird (2017)
 
Jag såg Lady Bird när jag skulle kolla igenom alla Oscarsnominerade filmer, och jag älskade den fullständigt. Den fick mig att öppna upp ögonen för en helt ny genre, samt fick mig att älska Saoirse Ronan med hela mitt hjärta. Detta är en fantastisk film, som jag antagligen kommer vilja se ett flertal gånger i framtiden. Lady Bird var jättemysig, och jättevacker. En väldigt tillfredställande film. 
 
Call Me By Your Name (2017)
 
Från en Oscarsnominering till en annan - Call Me By Your Name kollade jag på för precis samma anledning som Lady Bird. Men jag måste faktiskt säga att jag tyckte om den här snäppet mer, till och med. Jag blir så otroligt investerad i den här typen av filmer, och den här var verkligen inget undantag. Var tvungen att pausa flera gånger eftersom att det blev alldeles f ö r m y c k e t. Den här filmen är så intim. Så personlig. Så vacker. Det är överväldigande, men även så otroligt fantastiskt. Fullpoängare. 
 
Coco (2017)
 
Jag vet inte varför, men jag trodde verkligen inte att jag skulle tycka om Coco. Jag hade sett en trailer - den som visades på Kalle Anka på julafton - men tyckte inte alls det här såg intressant ut. Förstå dock hur chockad jag blev när detta visade sig vara den bästa animerade filmen sedan Zootopia. Vad jag grät! Vad jag njöt! Detta är en av de bästa animerade filmerna som någonsin gjorts, hands down, och ingenting kan förstöra den fantastiska upplevelse jag hade när jag såg filmen för första gången. 
 
 
Black Panther (2018)
 
Listans andra och sista Marvel-film, det är Black Panther. Det här är nog precis som Infinity War egentligen en film jag bör se fler gånger än den enda gång jag (hittills) har sett filmen, men som jag ändå självklart ser som fantastisk. Black Panther är självklart bra för vad den står för. För den bra gjorda representationen. Men det är även en bra film. En snygg film. En film med ett par fantastiska kvinnor, som är bland Marvels bästa karaktärer. Den här filmen förtjänar verkligen en plats på den här listan. 
 
Annihilation (2018)
 
Det här är en film jag aldrig hade trott skulle vara med på den här listan. För Annihilation är en film jag aldrig hade trott att jag skulle våga se - jag vet egentligen inte ens nu varför jag valde att se på den från en början. Tur var det dock, eftersom det här var en helt fantastisk film! Den öppnade mina ögon för denna grenen av skräck, samt Natalie Portman. Detta var en så himla smart och genomtänkt film. Vacker och obehaglig. Älskade den! 
 
How I Live Now (2013)
 
How I Live Now såg jag enbart på för att jag hade börjat tycka om Saoirse Ronan jätte mycket efter att ha sett Lady Bird. Jag trodde inte alls jag skulle tycka om den här filmen, eftersom den generellt hade fått ganska mycket negativ kritik. Men jag tyckte faktiskt om den här jätte mycket! Detta är en brutal film. En överlevnadsberättelse. Tyckte att How I Live Now blandade brutalitet med skönhet exceptionellt. 
 
Paddington 2 (2017)
 
Listans andra animerade film är Paddington 2, vilket är uppföljaren (uppenbarligen) till Paddington (som jag såg samma kväll). Tycker egentligen att båda Paddington-filmerna är precis lika bra, men att Paddington två vinner lite på att Hugh Grant är med. Har ingen relation till Paddington innan - som jag vet att många har - men jag älskade ändå dessa filmer. Det finns inte mycket som är mysigare än Paddington. Inget som är mer genuint underhållande (och brittiskt) som Paddington. 
 
Hotel Transylvania (2012)
 
Från en animerad film till en annan. Det här är en sådan film jag egentligen inte förstår att jag inte har sett förut - jag letar liksom nästan alltid efter bra animerade filmer. Det kanske var Adam Sandler som skrämde bort mig, jag vet inte, men jag tog mig ändå till slut i kragen och såg filmen. Som ni kanske förstår så älskade jag den, fullständigt. Främst eftersom att den är så himla rolig! Blah blah blah! Längtar efter trean som släpps snart, trots att tvåan inte alls nådde upp till samma nivåer som den första. 
 
 
The Best Exotic Marigold Hotel (2011)

Dessa sista fyra filmer som kommer är en väldigt salig blandning - och vi börjar med The Best Exotic Marigold Hotel. Jag har egentligen ingen aning om varför jag valde att kolla på den här filmen, men det var tur det! För det här var nog en av de bästa feel-good filmerna jag någonsin har sett. Den fick mig även att öppna upp ögonen för filmer med äldre skådespelare. Tvåan är ungefär lika bra, men har inte riktigt den charm ettan har. Synd att det inte finns fler av dessa filmer. Alla karaktärer är helt fantastiska.
 
Some Like It Hot (1959)
 
Some Like It Hot är den absolut äldsta filmen på den här listan, det roliga är dock att det inte alls känns som det. För det här var en oväntat feministisk film, som ifrågasatte könsroller. Det var jätte kul att se, samtidigt som det verkligen chockade mig! Detta var också en av de roligaste filmerna som jag någonsin sett, samtidigt som den öppnade mina ögon för äldre filmer samt Marilyn Monroe. Detta var nämligen den första filmen jag såg med henne. Älskade "I'm a man" "well nobody's perfect". 
 
The Honor List (2018)
 
Det känns nästan som jag placerar en Hallmark-film bland årets hittills bästa filmer - men vem bryr sig? Jag älskade den här filmen, därför ska den vara med här. Detta är en film som handlar om ett kompisgäng som har glidit ifrån varandra, men vars väns dödsfall får dem att hitta varandra igen. Den fick mig att må bra, samtidigt som den fick mig att gråta. Då tycker jag att en film, av denna typ, har lyckats. Tänk även denna film med en stor budget! Drömmen.
 
Ideal Home (2018)
 
Den sista filmen på den här listan är den senaste jag såg, nämligen Ideal Home. Trodde detta skulle vara en parodi, främst med tanke på vilka som spelade huvudrollerna (Steve Coogan och Paul Rudd), men det här var en helt fantastisk film. Hjärtvärmande, gullig, mysig, vacker. Allt. En feel-good film helt enkelt. Det bästa med detta är även att huvudkaraktärerna är ett gift gay-par. Hur ofta händer det? Hur bra är det inte att det normaliseras?! Älskar den här filmen. Står vid mina åsikter att det här är ett mästerverk. 
#1 - Elsa

Jag såg också Some Like It Hot först i år, kunde inte sluta skratta åt sista repliken! Bästa slutet. Håller med om How I Live Now, långt ifrån den bästa filmen inom genren, men det var bara något som verkligen tog tag i mig när jag såg den. Minns dock inte jättemycket då det var så längesen, men kommer ihåg att jag tyckte den var brutal och tragisk.

#2 - Lena

Blev positivt överraskad över How I Live Now var inte alls beredd att den skulle vara så mörk. Hade ont i magen halva filmen haha

Paddington! Okej Paddington är mim barndomshjälte så vad den lilla björnen än gör kommer jag nog älska honom, och tvinga på mina framtida barn honom hahah

Har inte sett Hotel Transylvanien eller CoCo ännu vilket är konstigt för det känns som filmer jag skulle uppskatta, nån dag ska jag se dem!