Urval av veckans tv | vecka 4 (1)

 
 
Star Trek Discovery 1.12 Vaulting Ambition
 
Nu vet vi alltså att Gabriel Lorca är Lorca från mirror-verse. Ganska förutsägbart, men fortfarande precis lika coolt. Är dock lite ledsen över att Lorca antagligen är "ond", då jag verkligen tyckte om aspekten med honom och Michael. På tal om Michael tyckte jag verkligen om att hon berättade för mirror-verse Georgiou om vem hon var. Överlag tycker jag om hur rakt på sak denna serie är! Skönt att inte behöva vänta hela tiden. Kul att Paul vaknade till också till slut!
 
 
9JKL 1.14 Friday's with Harry
 
Tycker att det är synd att magin kring komediserier oftast normaliseras väldigt snabbt. En serie som Discovery t.ex. ser jag varje vecka och förbryllas av. Jag vet aldrig riktigt vad som kommer att hända. Men med komediserier känner jag att detta inte finns. Även fast de är så bra som 9JKL är, så vet en alltid ungefär varje vecka vad en kan förvänta sig. Vilket jag tycker är lite tråkigt! I alla fall tyckte jag att det var kul att få se mer av Harry denna vecka, han är en väldigt speciell karkatär. Samtidigt som det var kul att se Eve och Judy faktiskt komma överens, kändes lite som en frisk fläkt. Skönt.
 
 
The Resident 1.02 Independence Day
 
Är inte övertygad om vad jag tycker om The Resident. Tycker att serien är helt okej överlag, men att det alltid ska inkluderas problematiska aspekter som inte diskuteras som just problematiska? T.ex. i det förra avsnittet när de kollade på kvinnor som tränade i smyg, och i detta avsnittet när en man kollar på porr. Det inkluderas detta små detaljer med objektifiering av kvinnor, och det känns så otroligt onödigt. Annars var väl avsnittet helt okej, har verkligen inte fastnat ännu och är inte övertygad om att jag kommer göra det överhuvudtaget. Vi får se, ger The Resident ett par avsnitt till.
 
 
 
 
Supergirl 3.11 Fort Rozz
  
Är det bara jag som verkligen inte bryr mig om Livewire? Och är det bara jag som är så otroligt trött på att Supergirl alltid hintar med gaypar, men ändå alltid bara inkluderar heterosexuella förhållanden? Tycker det är otroligt dåligt gjort, och taskigt för dem som verkligen behöver positiv representation. Annars kändes detta avsnitt ganska onödigt, det känns som att det borde gå fortfarande fram eftersom Reigns storyline snart ska vara slut. Kul att hela avsnittet i princip bestod av kvinnor dock, eftersom Supergirl inte har några intressanta manliga karaktärer.
 
 
Black Lightning 1.02 LaWanda: The Book of Hope
 
Black Lightning presterade denna vecka med, med ett jätte bra avsnitt. Tycker det är kul att Jefferson faktiskt har beslutat att använda de krafter han har, för att hjälpa staden. Uppfriskande efter att ha kollat på Arrow. Men det jag tycker är mest intressant med denna serie hittills är ändå Anissa och Jennifer, döttrarna. Tycker om att följa deras personliga liv, först och främst, men även specifikt Anissas resa till att bli Thunder. Kommer bli jätte roligt när hon faktiskt lär sig vad hon kan göra. 
 
 
This Is Us 2.13 That'll Be The Day
 
Okej, så vi fick inte se Jack dö. Blev faktiskt lite besviken av det eftersom att det kändes som att det var det detta avsnitt existera för. Att visa hur Jack dog. Tycker att dem drar ut på det lite väl länge. Så precis som förra veckan tyckte jag inte riktigt att det här var ett bra avsnitt. Främst eftersom att jag inte alls tycker om Kevin eller Randall just nu. Vad håller dem ens på med? Just nu tycker jag bara om seriens tjejer, och därför är jag lite besviken att de får en mycket mindre roll i This Is Us.