Första intryck | The Alienist

 
 
1.01 The Boy on the Bridge
 
 
När jag började kolla på det första avsnittet av The Alienist hade jag precis kollat klart på den första säsongen av Britannia. En säsong som jag helt och hållet älskade. Så jag hade per automatik höga förväntingar på The Alienist, i och med det faktum att den skulle ersätta Britannia. Men jag kan faktiskt inte säga att jag blev besviken. Det här var en bra start på en serie! Jag tycker om det mörka New York vi presenteras av, jag tycker om det faktum att det är en bokadaption, jag tycker om Daniel Brühl, Dakota Fanning och Luke Evans. Jag tycker om det mesta med detta första avsnitt, skulle jag till och med vilja konstatera. 
 
Visst känns det lite forcerat, visst känns det som att det går snabbt fram utan motivering till vad som händer. Men jag tror ändå att den känslan kan försvinna efter ett tag, efter ett par avsnitt. För det var ändå intressant! Speciellt den mördare som presenterades, (främst eftersom det påminner mig om Stalking Jack the Ripper) och dennes motiv. Kommer bli kul att se Laszlo tänka som mördaren med, som han nämnde i slutet. Vad jag mer tyckte var intressant var även Fannings karkatär Sara. Hon var den som kändes mest genomtänkt, och passade verkligen in till hundra procent. Men som sagt - avsnittet var självklart inte perfekt. Det fanns problem med motivering och känsla. Men det var mer än tillräckligt bra för att fortsätta kolla på.