Bokrecensioner | The Defiant och Truly Devious

Bokens första mening: Cleopatra, Queen of Aegypt, was bored.

The Defiant av Lesley Livingston är uppföljaren till The Valiant, som släpptes förra året, och handlar om Fallon och Ludus Achillea. En akademi för kvinnliga gladiatorer. I The Defiant har akademin blivit övertagen, och Sorcha tillfångatagen. Detta tar ut Fallon på en färd att rädda sin syster, som har tagits till Corscia, samtidigt som hon upptäcker hur djupt konspirationen Sons of Dis faktiskt går. Det här var en fantastisk uppföljare! Även fast boken hade ett väldigt kort tidspann, och att det tekniskt sätt inte hände jätte mycket, så tyckte jag ändå att det var en riktigt, riktigt bra bok. Vi fick veta mer om karaktärerna, mer om den politiska situationen i Rom. Tycker även att en styrka den här boken verkligen har, är författaren Livingston. Hon är en briljant berättare, och är verligen en värdig författare att beskriva den taktiska briljansen som är romerska legionärers formationer. Tyckte helt enkelt att det var en riktigt bra bok. Vi fick träffa på alla fantastiska karaktärer igen, samtidigt som vi blev bortskämda med en fantastisk, genomarbetad handling och ett fantastiskt författarskap med Lesley Livingston. The Defiant får faktiskt en fullpott, 5 av 5, av mig.

Bokens första mening: Fate came for Dottie Epstein a year earlier, in the form of a call to the principal's office.

Truly Devious var en till fantastisk bok, men det hade jag nästan förväntat mig. Först och främst älskar jag böcker som utspelar sig på en akademi/skola, tycker om dramat som följer. Men sedan älskar jag även att det handlar om en seriemördare, ett olöst fall och en gåta. Att boken centrerar på ett gammalt mord på Ellington, som vår huvudkaraktär Stevie kommer till Ellington Academy för att lösa, men även ett nytt mord på en klasskamrat som inträffar mitt i boken. Det är en otroligt spännande bok, och det är jätte roligt att följa med i Stevies hjärna när hon faktiskt försöker lösa dessa fall. Tycker även det var riktigt bra gjort av boken att porträttera ångest som de gjorde - en del av vardagen. Det var en fin detalj. Vad som var fantastiskt med Truly Devious var även att en aldrig visste som vad som skulle hända, eller vilka mördarna faktiskt var. Vet fortfarande inte vilka det är som har varit med i dessa två fall! Det var helt enkelt en helt otrolig bok, som använde sig av sin utspelningsplats på allra bästa sätt med fantastiska karaktärer och en fantastisk handling. Truly Devious får också en fullpott, 5 av 5, av mig.
#1 - Jessica

Tack för tips!! :)

#2 - Lena