8 nya bilder från 8 nya filmer

 
Igår släppte entertainment weekly över sextio nya bilder från uppkommande filmer, och jag tänkte att vi kunde prata lite om dessa. Bilderna i sig självklart - men även filmerna i fråga det handlar om. Det blir alltså ett nyhetsinlägg, men även ett inlägg med väldigt mycket tips kring uppkommande filmer. Jag tänker inte ta upp alla dessa bilder eftersom det antagligen skulle bli alldeles för mycket, men ni hittar allt här (bilderna, alltså). Har valt att exkludera filmer jag alltid pratar om, t.ex. superhjältefilmer. 
 
 
Outlaw King
 
Vem vill inte ha ett period drama med Chris Pine i huvudrollen, egentligen? Han blir snyggare och snyggare med åren, och att se honom som en 1300-ish-tals kung kommer bli helt fantastiskt. Förutom Pine i rollen som Robert The Bruce kommer vi även få se Aaron Taylor-Johnson som James Douglas och Florence Pugh som Elizabeth de Burgh. Jag vet egentligen ingenting om det historiska bakom denna film, så jag kan inte kommentera något på hur partisk filmen kommer att vara (eftersom det är en "heroisk berättelse om Robert The Bruce"), men jag håller självklart tummarna på ett korrekt berättande. På denna bild från Entertainment Weekly får vi i alla fall se en snygg Pine i full rustning, vilket jag hoppas majoriteten av filmen kommer att bestå av. Outlaw King släpps den 9 november (enligt ew) och ska distribueras av Netflix. 
 
 
Beautiful Boy
 
När jag först läste handlingen till denna film avfärdade jag den helt - är ärrad av drog-relaterade filmer efter att ha sett Requiem for a Dream när jag var yngre - men trailern ändrade min åsikt helt och hållet. Istället för obehagligt ser detta faktiskt behagligt ut. Berörande. Beautiful Boy känns som en film som en kommer se, vetandes att den kommer krossa ens hjärta, vilket jag älskar. När det kommer genuint bra dramafilmer vill jag verkligen inte vara den som tackar nej, speciellt inte om det som i detta fall även kommer att visa upp fantastiska skådespelartalanger (och förhoppningsvis kemi) i form av Steve Carell och Timothée Chalamet. Har otroligt höga förhoppningar på Beautiful Boy, vilket ni kanske märker. Får rysningar bara av att se på trailern. Filmen har inget releasedatum i Sverige, men släpps i oktober i USA.  
 
 
Mary, Queen of Scots
 
Mary Queen of Scots är ganska överlägset den film på den här listan jag ser fram emot mest, främst på grund av att jag faktiskt vill se hur det här kommer att bli. För egentligen känns det som att allt kan gå fel. Filmen har följts av kritik sedan skådespelare och behind the scenes-bilderna släpptes, men det känns ändå som att trailern motbevisade alla lite. Självklart finns det fortfarande aspekter att ifrågasätta - till exempel att Elizabeth och Mary träffas i filmen - men jag tror nog ändå nu att det här kan bli bra. Att det inte bara är Oscars-bait. Kommer speciellt att bli intressant hur de väljer att porträttera både Mary och Elizabeth, speciellt när filmen har Mary som utgångspunkt. Kan bli kul att se om den är partisk, och i så fall hur denna valda sida bestämmer hur den andra sidan ska vara. Mary Queen of Scots släpps den 5 oktober i Sverige. 
 
 
The Happy Prince
 
The Happy Prince har tekniskt sett redan släppts. I alla fall överallt förutom i USA. Men eftersom att jag inte har sett den - och eftersom den inte är ute på dvd/blu-ray för alla att se, tänkte jag ändå att jag kunde inkludera filmen. Det här är nämligen en film jag har sett fram emot väldigt länge, då den från en början skulle ha ett mycket tidigare releasedatum. I The Happy Prince ska vi följa Oscar Wilde under hans sista (tragiska, som vi vet) år vid liv, när han ser över sitt liv med en distans han tidigare inte har haft. Älskar biografier i allmänhet, men speciellt när de handlar om människor som fascinerar mig. Ett plus är även att Colin Firth är med, som Reggie Turner. The Happy Prince släpps på blu-ray och dvd den 15 oktober världen över. 
 
 
Welcome to Marwen
 
Det luktar verkligen Oscarsnominering för Steve Carell i år, med Beautiful Boy och nu denna - Welcome to Marwen. Det känns som att Steve Carell på en senare tid har "hittat tillbaka" till sin mer seriösa sida igen, vilket jag kan uppskatta. Självklart är han ett komiskt geni, men han gör även väldigt bra dramatiska filmer (Foxcatcher, Little Miss Sunshine, Dan in Real Life). I denna film kommer vi se hur Carells karaktär försöker hantera en traumatisk händelse genom konst, vilket i detta fall betyder att han fotograferar och skapar berättelser ur en värld av dockor han själv skapat. Tror att Welcome to Marwen kommer att bli en smärtsam, men hjärtvärmande berättelse. Filmen släpps i januari nästa år här i Sverige.
 
 
 
Hela hennes familj mördades - och hon vill ha revansch. Om detta görs på ett bra sätt, kan det bli helt fantastiskt (och hur kan det inte bli bra med Jennifer Garner i huvudrollen? Världens coolaste, modigaste power-kvinna). Självklart är det inte en unik utgångspunkt för handlingen, vi har sett detta oändligt antal gånger, men hur många gånger med en kvinna som ska ta revansch för hennes familjs mord? Hur många gånger med Jennifer Garner? Jag hoppas att Peppermint blir brutal. Jag hoppas att Peppermint blir häpnadsväckande. Jag hoppas att Peppermint blir vad Red Sparrow misslyckades med. Revolutionerande i en uttjatad genre. Peppermint släpps den 21 september i Sverige. 
 
 
A Simple Favor
 
Vet ni vad som intresserar mig med A Simple Favor? Vet ni vad som får mig att vilja se den? Att jag inte förstår något överhuvudtaget när jag kollar på trailern. Visst - självklart förstår jag utgångspunkten. Missing person. Men varför? Det känns som att det är så många viktiga beståndsdelar som saknas i trailern, och det gör mig galen. A Simple Favor är helt enkelt en film jag måste se, om något för att lösa dess mysterium (precis som Anna Kendrick verkar vilja göra på bilden vi fick av Entertainment Weekly). Självklart är även Blake Lively ett stort plus i denna film, ingen hade riktigt kunnat bära denna roll (och karaktärens outfits!) som hon gör. A Simple Favor släpps den 28 september i Sverige.
 
 
Colette
 
Colette var länge ett mysterium för mig. Något jag inte riktigt kunde sätta fingret på. För först skulle filmen släppas för ett par år sedan. Sedan kom det inga nyheter kring den överhuvudtaget - tills det stod på Imdb att det skulle vara en short-story. Jag förstod ingenting. Därför dog mitt intresse ut lite, tills vi fick en trailer. Och vilken trailer vi fick! Befriande är ett ord att beskriva den med. Ett feministiskt period drama, med Keira Knightley - och lgbtq+ representation. Det låter för bra för att vara sant egentligen. Men jag håller alla mina tummar, fingrar och tår på att det inte är det. Utan att detta faktiskt är det period drama vi alla har väntat på. Colette har hittills inget releasedatum i Sverige, men släpps i Storbritannien i januari nästa år. 

#1 - Elsa

Jag hoppas verkligen på att Welcome to Marwen blir bra, längtar enormt mycket då det verkligen känns som en film jag skulle älska. Och baserat på trailern skulle jag inte bli förvånad om han blev oscarsnominerad i år :) Även Beautiful Boy ser jag enormt mycket fram emot, och är helt säker på att jag inte kommer bli besviken.

Svar: Ja, tror också båda två kan bli riktigt bra! Tycker även om Steve Carell väldigt mycket, vilket är ett plus till båda filmerna!
Emelie Karlsson

#2 - Felicia

Ska beutiful boy inte släpps på bio i Sverige? Den är ju redan spådd som ett alternativ som Oscarskandidat så känns ju rätt osmart av SF 😬

Svar: Har inget datum än vad jag sett i alla fall 🙄 men t.ex. Frankrike har release i feb nästa år, så vi kanske också får den jättesent då haha. När galan redan vart typ
Emelie Karlsson

#3 - Film&serier bloggen

A simple favor har biopremiär i Sverige 28 september :)

Svar: tack!!! så går det när en kollar på ens lokala biograf haha
Emelie Karlsson

#4 - Lena

Så många intressanta titlar!
Blev sjukt nyfiken på Outlaw King, har helt missat den vilket känns som jag säger om allt nu för tiden hahaha