Månadens film | I, Tonya

 
 
På min förra blogg, Gotham Alley, skapade jag något med ett par andra bloggare som hette veckans film. Där vi valde en film varje vecka att se, och sedan skriva ett valfritt inlägg om. Det var kul - men höll inte så länge. Därför tänkte jag och Lena nu starta upp detta igen, men som månadens film. Alltså väljer vi en film i månaden att se på. Kul, eller hur? Vår första månadens film blev I, Tonya - och ni får fortsätta läsa om ni vill se vad jag tyckte. 
 
 
     Handling
 

Competitive ice skater Tonya Harding rises amongst the ranks at the U.S. Figure Skating Championships, but her future in the activity is thrown into doubt when her ex-husband intervenes. | IMDb | Letterboxd

 
 
 
 
 
     Mina tankar
 
Mitt främsta problem med I, Tonya är att den inte är neutral i sitt berättande. Vem kommer inte se den här filmen och tycka synd om Tonya Harding? För i det verkliga livet, är Tonya Harding kanske inte jätte oskyldig till dådet mot Nancy Kerrigan, och bör då inte filmen handla om Tonyas ånger gentemot detta? Nej, istället ska vi tycka synd om Tonya. Det känns lite så där. 
 
För annars tycker jag filmen håller en hög kvalitet. Margot Robbie är en fantastisk skådespelare, Sebastian Stan med. Jag tycker om det minimalistiska sätt den här filmen är berättad på, med intervjuerna och det avskalade landskapet. Så jag önskar bara att I, Tonya hade skapats på ett annat sätt. Från en annan utgångspunkt. För det här känns lite fel - vilket är väldigt, väldigt synd.
#1 - Lena

Jag hade jättesvårt med den här filmen. Tycker om skådisarna och sättet den är inspelad på men det kändes som om dem gjorde parodi på en allvarlig händelse genom att lägga in alla ”men jag var ju också oskyldig” då och då.

#2 - Flisan

DEnna vill jag jätte gärna se :D

Svar: Do it!!
Emelie Karlsson

#3 - Film&serier bloggen

Tycker om Margot Robbie och trailern jag har sett om den här filmen ser lovande ut. Kommer nog ge den här filmen en chans! Sen vet jag ju inte så mycket om Tonya och vad som hände då heller.. så kan vara intressant att se bara därför :)

Svar: Ja, precis. Jag visste inte heller mycket om det här innan jag såg filmen, men hade hört lite om att filmen var kontroversiell och så. Men det är som du säger alltid kul att se filmer om historiska händelser som en inte vet mycket om!
Emelie Karlsson