Inför Infinity War

 
 
Det här är ett sådant inlägg som är omöjligt att börja. Som är omöjligt att strukturera. För det här är inte vilket inlägg som helst. Det här är ett inlägg som handlar om något jag verkligen bryr mig om, något jag verkligen vill få ut på rätt sätt. Det här inlägget ska i alla fall agera som dagbok för mina känslor och teorier innan Infinity War. Självklart vill jag inte gå alldeles för djupt, eftersom det kan ge mig alldeles för vridna förväntningar på filmen, men jag vill ändå diskutera lite - vilka kommer att dö? vad vill jag få ut av filmen? Vi får se hur det går, men det är i alla fall mina mål. 
 
Det är enbart två dagar kvar nu tills årets störa filmhändelse, Infinity War, har premiär i Sverige. Detta betyder att jag har börjat förbereda mig, på en liten skala. Först och främst har jag börjat läsa in mig lite extra på källmaterialet, dvs. läsa mer Avengers-serietidningar. Främst för att hamna i rätt sinnesstämning, men även för kunskap. För att lära känna karaktärerna mer på djupet. Jag har även börjat planera lite hur jag ska hantera dagen - kläder, inlägg, förberedelser. Alltså hur jag inte ska gå sönder, för att översätta. 
 
För att prata mer om inläggs-aspekten, så har jag planerat att jag ska skriva tre inlägg som handlar om Infinity War. Detta inkluderat. De andra två ska vara en recension av filmen, som förhoppningsvis kan komma upp redan på premiärdagen, och ett inlägg om min premiärdag. Där jag har dokumenterat mina känslor, där jag tar bilder under dagen. Tror det kan bli ett kul komplement till bara en recension. Mer personligt, vilket denna upplevelse antagligen kommer att bli. 
 
Nu ska jag dock sluta dra ut på det hela, och officiellt starta inlägget.
 
 
 
 
Det jag kommer att gå igenom nu kommer självklart inte vara precis allt jag sitter och tänker på, det kommer främst att vara mina huvudsakliga förväntningar och teorier. Min första förhoppning handlar i alla fall om karaktärer, främst kvinnliga karaktärer. Vi har ett en väldigt stor grupp av kvinnliga karaktärer. Gamora, Scarlet Witch, Black Widow, Mantis, Nebula, Pepper, Shuri, Okoye, kanske till och med Wasp. Jag skulle vilja ha en scen med alla dessa tillsammans. Jag vet att det antagligen är ganska mycket att fråga om - men detta kanske är den sista gången vi får den chansen. 
 
Min andra förhoppning är en bra skurk. Detta kanske låter väldigt simpelt, men det är något som Marvel väldigt ofta misslyckas med. Främst att göra så att den skurk känns som ett riktigt hot. Nu har vi Thanos, som har alla möjligheter i världen att faktiskt bli en sådan typ av skurk. En riktig skurk. På tal om Thanos så har jag två till förhoppningar som relaterar till honom. Min tredje förhoppning är nämligen att Gamora äntligen ska bli en riktigt bra karaktär. Eftersom att hon växte upp med Thanos som förälder, så kommer vi antagligen att få se hennes barndom. Förhoppningsvis resulterar detta i att Gamora får mer kött på benen som karkatär, samt att hon får en stor roll i filmen överlag. 
 
Min fjärde förhoppning som också relaterar till Thanos, är att the Black Order används på ett bra sätt. Tänk vad bra det skulle vara om vi fick en fantastisk huvudskurk, men även fantastiska medhjälpare. För jag tror verkligen att Black Order har potentialen att vara livsfarliga. Min femte förhoppning handlar inte om Thanos, utan om Scarlet Witch. Hennes krafter har förminskats så otroligt i de filmer hon har varit med i hittills, och jag hoppas verkligen att hon kan bli så stark som hon faktiskt är i Infinity War. Detta skulle kunna leda till en potentiell House of M-berättelse i en uppkommande film, när MCU äntligen har introducerat mutanter. 
 
Sedan vill jag egentligen inte hoppas på något mer. Som ni kanske har märkt så önskar jag bara efter mindre aspekter, främst om karaktärer. Detta är för att jag inte vill hoppas på något alls kring handlingen. I alla fall inte för mycket. Detta kan förstöra filmen för mig, vilket falskt hopp oftast gör. Därför vill jag främst bara hoppas att karaktärerna blir bra, att vi får se mer av dem när vi väl kan. 
 
 
 
 
Ett flertal karaktärer kommer antagligen att dö i Infinity War. Det vore konstigt om detta inte vore fallet. Men vilka som kommer att dö, känns mer otydligt. Men självklart har jag mina gissningar, trots att jag egentligen inte vill tänka på detta alldeles för mycket. I alla fall är den första karaktären jag tror kommer dö Tony Stark. Han har först och främst varit med längst, och det känns som att hans berättelse är slut. Men jag tycker även att alla scener mellan honom och Peter Parker i de trailers/teasers vi har fått också spelar på detta, samt den teori att Tony kommer att dö framför Peter. 
 
Sedan tror jag även att Steve Rogers kommer att dö. Chris Evans har själv sagt att hans sista film kommer att bli den fjärde Avengers-filmen, och på alla bilder från set på den fjärde filmen så har han på sig äldre kostymer. Som om det vore tillbakablickar. Det känns även naturligt att både Tony och Steve skulle dö. Jobbigt, men antagligen nödvändigt för att förnya MCU. Det känns även som att båda på något sätt skulle offra sig för att rädda de nya Avengers-medlemmarna. Det vore ett fint avslut på deras berättelser. 
 
Sedan tycker jag att det är lite svårare att gissa. Först trodde jag att Loki skulle dö, eftersom att vi enbart sett en upprepad scen med honom i alla trailers/teasers. Men sedan gick dem ut med att Doctor Strange skulle ha kollat in olika möjliga framtider, och då blev jag lite osäker. Men jag tror dock fortfarande att Loki kommer att offra sig för att rädda Thor, och att det är därför han ger Thanos the tesseract i den scen vi faktiskt har sett med honom. 
 
Men tekniskt sett är det bara att vänta och se vad som faktiskt kommer att hända. Vilket jag självklart kommer att göra. För nu, i skrivande stund, är det bara två dagar kvar tills Infinity War har premiär. För på onsdagen den 25 april kl. 17.30, ja då sitter jag där på biografen. Förväntansfull. Livrädd. Vart kommer ni att vara när världen går under?
#1 - Film&serier bloggen

Precis som du skriver så tror jag också att Tony stark kommer att dö. Vet inte varför, har bara den känslan... tråkigt, vill ju inte att någon ska dö. Men känns samtidigt konstigt om ingen gör det...

Svar: Ja, enda som nu får mig ifrågasätta att Tony dör är att Robert Downey JR sa på en pressintervju igår att han skulle vara "förvånad om Tony dog". Men tror ändå att han dör!
Emelie Karlsson

#2 - Seriereflektioner - en blogg om TV-serier

Jag kommer nog inte se den här på bio tyvärr, men på Twitter har jag sett teorier om att Loki dör. Det vore tråkigt om Iron Man dör :(