Filmrecensioner | Submergence & Kodachrome

 
 
Handling
 
In a room with no windows on the eastern coast of Africa, a Scotsman, James More, is held captive by jihadist fighters. Thousands of miles away in the Greenland Sea, Danielle Flinders prepares to dive in a submersible to the ocean floor. In their confines they are drawn back to the Christmas of the previous year, where a chance encounter on a beach in France led to an intense and enduring romance.
 
Mina tankar
 
Ibland får jag ryck att jag måste se nya filmer, utan att egentligen bry mig om vad dessa nya filmer handlar om. Både Submergence och Kodachrome har jag sett på grund av ett liknande ryck - och jag tyckte faktiskt om en av två. Submergence var dock inte filmen jag tyckte om, för detta var lite av en katastrof. Visst kunde jag uppskatta känslorna som visades upp i filmen, samt hur fantastisk Alicia Vikander är. Om Submergence enbart hade handlat om karaktärernas första möte, hade jag nog tyckt om den. Men det gjorde den inte. Detta är en otroligt stereotypisk film, speciellt i McAvoys berättelse. Detta var ingen höjdare. Gav Submergence 2 av 5 stjärnor. 
 
 
 
 
Handling
 
Set during the final days of the admired photo development system known as Kodachrome, a father and son hit the road in order to reach the Kansas photo lab before it closes its doors for good.
 
Mina tankar
 
Som - jag kollade främst på dessa filmer eftersom de var nya releaser, men till skillnad från Submergence så tyckte jag faktiskt om Kodachrome. Det är ett otroligt uttjatat koncept, detta att följa en döende människas sista önskning. Men jag tycker ändå att det var gjort på ett väldigt roligt och fint sätt i Kodachrome, när vi får se far och son hitta tillbaka till varandra. Tyckte även om det faktum att den här filmen gjorde att en tycker om skådespelarna med - Ed Harris, Jason Sudeikis och Elizabeth Olsen. Karaktärerna kändes väldigt sympatiska trots att dem stundvis inte var världens trevligaste människor. Överlag en fin och underhållande berättelse. Gav Kodachrome 4 av 5 stjärnor.